België staat in de top 3 van Europese landen met de sterkste groei in e-commerce. Dat blijkt uit de cijfers van Ecommerce Europe. En dat is lang niet alles: niet alleen behaalde ons land in het eerste kwartaal van 2016 9% meer online aankopen in verhouding tot diezelfde periode vorig jaar, ook hebben Belgen een grote koopbereidheid in het buitenland. Vooral Nederlandse webshops zijn populair. Welke andere e-commerce trends momenteel relevant zijn op de markt? We vroegen het aan Laurens Aalbers, marketeer van affiliate marketing bedrijf zanox.
Belang desktop niet te onderschatten
Aalbers steekt meteen van wal met een straf weetje: Ook al zien we dat het salesaandeel van mobiel (smartphone en tablet) almaar groeit, meer dan de helft van de online aankopen wordt nog altijd via desktop gedaan. “In feite converteert een consument dus in mindere mate op mobiel”, zegt hij, “slechts 12 procent van online aankopen gebeurt via smartphones”.
De marketeer geeft daarom aan dat het nog steeds de moeite loont om te adverteren op desktop, al is mobiel koopgedrag bezig aan een forse inhaalbeweging. “De kanttekening die ik daarbij maak, is dat de consument wel actief blijft op een waaier aan kanalen”, verduidelijkt hij. “Cross-device tracking is hoe dan ook belangrijk, want het gros van de zoekopdrachten is afkomstig van smartphones en tablets. Maar als een klant de uiteindelijke aankoop doet, dan vindt die meestal plaats op desktop, en dus niet mobiel. Doordat we de drie platformen - smartphone, tablet en desktop - niet als aparte elementen beschouwen, maar alledrie als onderdeel van een overkoepelende customer journey, kan je zoveel meer inzichten verwerven in consumentengedrag.”
Online voeding bestellen populairder
Ook het online bestellen van voeding zit in de lift, of zo stelt onderzoeksbureau ATKearney, weet Aalbers mij te vertellen. Grote spelers daarbij zijn de maaltijdbox aanbieders Hellofresh.be en Marlyspoon.be, maar ook de thuisbezorgservice van Pizza.be heeft al een flinke naam opgebouwd. “Het is mooi om te zien dat deze bedrijven blijven investeren in e-commerce”, vult Aalbers aan. “Zeker omdat het een tijd geleden nog leek alsof de Belgische koopkracht van e-commerce naar andere oorden was verdwenen. Meerdere buitenlandse partijen, waaronder Amazon’s Franse website, hebben immers aan populariteit gewonnen in ons land. Maar Belgische aanbieders bleven zeker niet achterop hinken. Daar is de online verkoop van voeding dus een frappant bewijs van.”
De cijfers liegen er alvast niet om: BeCommerce en onderzoeksbureau GfK maakten in september nog bekend dat online shops in het tweede kwartaal voor een slordige 65 miljoen euro aan voeding verkochten.
Belgisch groeipotentieel nog nooit zo hoog
Doordat ons land op gebied van e-commerce een tandje heeft bijgestoken, ligt het groeipotentieel hoger dan ooit. Toegegeven, hoewel er nog veel ruimte is voor verdere verbetering op het gebied van e-commerce, is het duidelijk dat steeds meer Belgische bedrijven hun marketingbudget verschuiven van offline naar online. “In de ranglijst van ‘The 2015 Global Retail E-Commerce Index’ is België er zelfs in geslaagd om Nederland voorbij te steken”, merkt Aalbers op. “Nederland steeg met 6 punten naar plek 13, maar België is met 15 punten op de negende plaats beland. Momenteel wordt het groeipotentieel geschat op 48.3%, en daar zit Nederland met 8.1 onder. België is momenteel gewoon een erg aantrekkelijke markt voor e-commerce. In 2015 heeft haar markt een groei doorgemaakt van 34,2%, dat is gigantisch! In Nederland trad daarentegen afvlakking van de groei op met een percentage van 16,1% in 2015. België groeide dus ruim twee keer zo hard.”
Wat betekent dit allemaal voor affiliate marketing?
De groei van de Belgische e-commerce markt ziet Aalbers ook terug in zijn tak van sport. E-mailmarketingplatformen en kortingscodewebsites doen het nog altijd zeer goed in België, al liggen volgens Aalbers de echte opportuniteiten voor het rapen in het domein van contentmarketing.
“Wij zien dat adverteerders in België zich steeds meer gaan focussen op content en bereid zijn om meer budget te investeren in affiliate marketing”, verklaart hij. “Adverteerders bieden de consument niet langer slechts één product, maar een imago van lifestyle. Anders dan met kortingscodes en e-mailcampagnes - waarbij het gaat om de terugkerende klant - wordt met content voornamelijk gepoogd het ‘vat’ met nieuwe klanten aan te boren. Daarom is het zo jammer dat het aantal content publishers in België nog redelijk laag is en dat weinig Belgische bloggers aan affiliate marketing doen. De kansen liggen voor het grijpen, maar worden nog lang niet genoeg beetgepakt!”
Steeds op de hoogte blijven van het laatste nieuws in e-commerce en affiliate marketing? Neem dan zeker een kijkje op de blog van zanox.