Het Pew Research Center publiceerde gisteren een onderzoek waaruit bleek dat meer en meer Amerikaanse tieners overschakelen van Facebook naar Twitter. Maar ook diensten zoals Instagram en Tumblr winnen aan populariteit.
Waarom verschuiven de tieners?
Tieners beklagen zich in de studie Teens, Social Media and Privacy over de overmaat aan volwassenen en het teveel aan drama op Facebook. Ze willen best meer persoonlijke informatie delen, maar vinden het ook belangrijk om hun reputatie online beschermen.
Waarom kennen de andere netwerken dan succes?
"De sleutel is dat er minder volwassenen en minder ouders zijn en dat het gewoon minder complex is", aldus Amanda Lenhart van Pew. "Ze houden hun Facebookprofiel wel aan, maar besteden er minder tijd aan en verschuiven naar plekken als Twitter, Instagram en Tumblr."
Er is een grote stijging in het aantal tieners dat actief is op Twitter. 94 procent van de ondervraagde tieners beschikte vorig jaar over een profiel op Facebook, evenveel als in 2011. 26 procent zat op Twitter, ruim tweemaal zo veel als een jaar eerder, toen 12 procent van de tieners twitterde.
“Delen is hun leven”
De Amerikaanse juriste Parry Aftab, deskundig op het gebied van kindveilig internetten, zegt in een door persbureau AP aangehaald vraaggesprek dat tieners ondanks hun wens om hun leven te delen met buitenstaanders, behoorlijk zorgvuldig lijken te handelen als het gaat om de manier waarop ze dat doen. "Ze zijn aan het delen. Dit is hun leven. Maar het lijkt erop alsof ze persoonlijke dingen veel beter delen dan ze ooit tevoren hebben gedaan."
De verhouding tussen openbaar en privéIn tegenstelling tot hun activiteiten op Facebook zijn hun berichten op Twitter in de meeste gevallen voor iedereen zichtbaar. Ruim 60 procent van de ondervraagde tieners op Twitter heeft een openbaar account. Ongeveer een kwart houdt zijn tweets privé, terwijl 12 procent aangeeft niet te weten of de berichten privé of openbaar zijn.
Spijt van zaken die tieners online hebben gezet?
Bijna 60 procent van de ondervraagden geeft in het onderzoek van Pew aan weleens iets wat ze op internet hadden gezet, te hebben gewist of aangepast. Ruim de helft heeft weleens commentaren van anderen op hun profiel of account gewist.
Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 26 juli en 30 september 2012. Er werden 802 tieners ondervraagd, en steeds een van hun ouders. Pew claimt dat de foutmarge 4,5 procent (plus of min) bedraagt.