Slechts 21 % van de Belgische ouders vindt dat het huidige onderwijs beantwoordt aan de individuele behoeften van hun kind(eren). Dat is gebleken uit een enquête van iVOX in opdracht van het online leerplatform WeZooz Academy bij 1.000 ouders en hun zonen of dochters die leerling zijn in het secundair onderwijs. Deze stelling wordt ondersteund door de bevinding dat meer dan de helft van de kinderen meent dat de lessen in de klas alleen onvoldoende zijn om het lesmateriaal te leren. De internationale trend van online leren en ‘flipping the classroom’ doet dan ook stilaan zijn intrede in België.
Slechts 21 % van de Belgische ouders vindt dat het huidige onderwijs beantwoordt aan de individuele behoeften van hun kind(eren). 62% van de ouders vindt dan ook dat zijn of haar kind extra ondersteuning kan gebruiken bij het studeren en meer dan de helft van de kinderen meent dat de lessen in de klas alleen onvoldoende zijn om het lesmateriaal te leren. Die cijfers zijn voortgekomen uit een bevraging van het online leerplatform WeZooz Academy. De vraag is het hoogst voor Frans (45%), wiskunde (43%) en Engels (32%).
Digitalisering heeft nieuwe nood gecreëerd bij leerlingen
82 % van de ouders vindt bovendien dat de digitale revolutie de manier waarop we kennis doorgeven grondig veranderd heeft. “De jongeren van vandaag zijn opgegroeid in een digitale omgeving”, legt leerkracht Luc Guinée van het Onze-Lieve-Vrouwecollege in Antwerpen én van WeZooz Academy uit. “De hele dag door worden ze geprikkeld via allerlei intrigerende en flitsende sociale media. Geen wonder dat klassieke lesmethodes dan al snel als saai ervaren worden. Op school verliezen jongeren hun aandacht tijdens de les en ze blijven met vragen zitten wanneer ze thuis voor een toets studeren.”
In de Verenigde Staten wordt al ingespeeld op die bevinding met het aanbieden van online cursussen, een trend die er sterk gevestigd is en momenteel haar opmars maakt in Europa. In 2011 al volgden een derde van alle Amerikaanse universiteitsstudenten minstens één online cursus. Ook in het Belgische hoger onderwijs wordt al gebruik gemaakt van online lessen. In het middelbaar staat de ondersteuning van het bestaande onderwijs via online video’s en oefeningen voorlopig nog in haar kinderschoenen. Met zijn online lesvideo’s, die inspelen op de leefwereld van jongeren, speelt WeZooz Academy hierop in.
Hieronder kan je een voorbeeld bekijken:
Flipping the classroom
Nochtans kan het klassieke middelbare onderwijs baat hebben bij online lesvideo’s. Ze passen perfect bij het principe van ‘Flipping the Classroom’. Volgens dat principe krijgen leerlingen de leerstof thuis voorgeschoteld via een online video als vervanging van het huiswerk. Zo kan de leerkracht haar leerlingen de dag nadien individueler helpen bij het toepassen van de theorie.
40.000 Gebruikers
Belgische scholen bieden deze mogelijkheid voorlopig nog niet aan, maar met behulp van de lesvideo’s van WeZooz Academy kunnen leerlingen het initiatief wel al zelf nemen. “We merken dat er een stijgende vraag is naar ondersteuning van lessen via deze online lesvideo’s”, zegt Cedric Koslowski, productie- en redactiemanager bij WeZooz Academy. “Op één jaar tijd zijn we uitgegroeid tot een community van 40.000 gebruikers. Er is vooral vraag naar ondersteuning bij de typisch moeilijkere vakken: Frans, wiskunde en Engels. Niet enkel leerlingen gebruiken onze online lesvideo’s en oefeningen, ook scholen en leerkrachten passen dit in het leertraject in.”
“De hapklare brokken leerstof worden trouwens overgoten met een laagje humor,” voegt hij er nog aan toe. “Zo houden we de aandacht van de jongeren vast en brengen we tegelijkertijd de leerstof over." Vanaf september wordt er nog een extra dimensie gegeven aan de lessen. Leerlingen kunnen nu ook oefeningen maken waardoor ze meteen kunnen testen wat ze onthouden hebben van de les.