Steeds meer mensen zijn op zoek naar tweedehands bouwmaterialen, zo blijkt uit de cijfers van 2dehands.be. De afdeling ‘Bouw' op de zoekertjessite telde het afgelopen jaar bijna 12 miljoen bezoekers, een stijging van ruim 16% ten opzichte van het jaar ervoor. Het meest werd gezocht naar deuren, raamkozijnen, schuifpuien, klinkers, houtmateriaal en machines voor houtbewerking.
ander consumptiegedrag
Ook het aanbod aan tweedehands materiaal is groot: er staan continu meer dan 92.000 zoekertjes online. Dit past in de trend die zich sinds het begin van de crisis steeds verder verspreidt: een ander consumptiegedrag met het oog op bezuinigen én duurzaamheid. Alle bezoekers van de website bekeken opgeteld tegen de 100 miljoen bouw-artikelen op de site. Daarmee staat ‘Bouw' zelfs op de 4de plaats in de top van meest bezochte afdelingen van het afgelopen jaar. Budgetbeperking leidt tot mentaliteitsverandering.
duurzaamheidstrend
Dat Belgen massaal op zoek zijn naar gebruikte bouwmaterialen past binnen de duurzaamheidstrend die verder oprukt in ons land. ‘Weggooien is zonde' is een veelgehoorde reden voor de keuze om tweedehands materialen te koop aan te bieden en aan te schaffen. Men is zich steeds meer bewust van het belang van hergebruik. Maar bezuinigingen op het budget voor (ver)bouwen wordt toch als voornaamste verklaring gegeven. "De populariteit van het handelen in tweedehands bouwmaterialen past volledig in de trend die we sterk zien oprukken sinds het begin van de crisis," aldus Michiel van Deursen, directeur en oprichter van 2dehands.be.
"Mensen gaan over op een andere manier van consumeren, vanuit een economische reden, maar ook uit duurzaamheidsoverwegingen. Deze mentaliteitsverandering verklaart uiteraard ook het succes van onze site." De website is in de laatste 3 jaar marktleider geworden en is als zodanig verreweg de grootste zoekertjessite van het land, zowel gerekend in aantal bezoekers als zoekertjes.