Facebook heeft opnieuw een aanpassing doorgevoerd aan de News Feed. Het komt erop neer dat bedrijven die spammen en like-baiten minder in de News Feed zullen terechtkomen. Content van Nieuws-organisaties zal dan weer gratis in de schijnwerpers worden gezet. Op die manier lijkt Facebook zich nog meer te willen profileren als nieuws-netwerk.

Like Baiting

Facebook wil bedrijven & merken die spammy content verspreiden straffen met de aanpassingen. Hiermee wil Facebook content van lage kwaliteit weren uit de News Feed. Facebook deelt met deze aankondiging opnieuw een tik uit aan adverteerders die meermaals hetzelfde bericht posten, misleidende links verspreiden of links naar advertenties verspreiden via de News Feed.

In een persbericht geeft Facebook de volgende verklaring:

„Today we are announcing a series of improvements to News Feed to reduce stories that people frequently tell us are spammy and that they don’t want to see. Many of these stories are published by Pages that deliberately try and game News Feed to get more distribution than they normally would.”

 

Bovendien geeft Facebook aan dat ze specifiek iets wil doen aan posts die bedoelt zijn om een optimale hoeveelheid aan likes te verkrijgen:

„‚Like-baiting’ is when a post explicitly asks News Feed readers to like, comment or share the post in order to get additional distribution beyond what the post would normally receive.”

Promotie voor Nieuws Organisaties

Facebook voert ook gratis promotie voor nieuws organisaties. Zo heeft CNN er zo’n 76.000 Facebook-likes bijgekregen tussen Maart & April vorig jaar. Dit jaar kreeg CNN er 1.2 miljoen likes erbij in dezelfde maand dankzij gratis Facebook promotie.

Afstraffing voor Merken

Merken krijgen met deze News Feed aanpassing opnieuw een flinke tik van Facebook. Zo paste Facebook haar News Feed algoritme begin 2014 al eens aan, waardoor merken hun bereik dramatisch zagen zakken.

Facebook deelt mee dat als merken hetzelfde bereik willen krijgen als nieuws organisaties, ze advertenties zullen moeten creëren die even interessant kunnen zijn als goede content.

Het volledige persbericht kan je hier bekijken.