Twitter en GfK kondigen vandaag een exclusieve samenwerking aan om GfK Twitter TV Ratings in Duitsland, Oostenrijk en Nederland te introduceren. Deze nieuwe dienst geeft inzichten in de frequentie en het bereik van Twitterberichten in samenhang met televisieprogramma's en reclamecampagnes. Deze informatie is essentieel voor bedrijven werkzaam in de media om inzicht te krijgen in de groeiende populariteit van 'live' commentaar via sociale media.
Tweede scherm
Terwijl men televisie kijkt deelt het publiek meer en meer zijn mening en commentaar over het programma via Twitter. Het zogenaamde 'tweede scherm' maakt televisie tot een interactieve sociale beleving. Het bereik van de TV zenders kan ook worden vergroot omdat de berichten wijd verspreid worden onder de volgers van deze Twitter gebruikers.
Twitter TV Ratings
De Twitter TV Ratings maakt het voor GfK mogelijk om data te leveren over de frequentie en het bereik van de twitterberichten over specifieke TV programma's. Deze nieuwe methode zal later dit jaar in Duitsland, Oostenrijk en Nederland worden uitgerold en het zal TV zenders in staat stellen inzicht te krijgen in het aanvullende publiek dat zij via sociale media bereiken. Daarnaast krijgen mediabureaus en adverteerders toegang tot betere analyses om hun cross-media campagnes te plannen en te evalueren.
Matthias Hartmann, CEO van GfK, zegt: "We zijn erg blij met deze samenwerking met Twitter. We staan aan het begin van de digitale mediatransformatie en Twitter heeft zichzelf gepositioneerd als 'Social Soundtrack' van live evenementen en van televisie. De interactie tussen diverse media is voor ons bijzonder interessant en samen met onze innovatieve nieuwe partner Twitter, geeft GfK inzicht in de cross-media effecten.
Ali Rowghani, COO van Twitter, zegt: "Twitter is voor miljoenen mensen in Duitsland, Oostenrijk en Nederland een echte partner geworden tijdens het TV kijken. Het publiek vindt het prettig om tijdens het televisie kijken Twitter te gebruiken en actief deel te nemen aan live discussies over de programma's. Wij zijn erg blij dat GfK haar ervaring op het gebied van het meten van kijk- en luistercijfers nu ook inzet om het bereik van social media te meten. Dit maakt het mogelijk om TV zenders inzicht te geven in het bereik via social media tijdens TV kijken."