Of het nu gaat om een persbericht, een opinie artikel, een keynote of video, de pr-verantwoordelijke of interne communicatie medewerker is steeds de bewaker van ‘content’ geweest voor merken. Dit werd me ook duidelijk tijdens m’n pr-studies en stages: de pr-verantwoordelijke is dé watchdog van alles dat met ‘content’ te maken heeft.

De laatste jaren kampt de pr-sector echter met een belangrijke shift in het medialandschap. Hierdoor is de traditionele pr onder druk komen te staan. 

Vandaag is je brand ‘alles’ wat over je gevonden wordt, hierbij speelt online een onwaarschijnlijk belangrijke factor. Google zoekresultaten en een hele reeks sociale media kanalen spelen nu mee, dit vereist een andere aanpak dan voorheen. Nieuws, slechte resultaten of wanpraktijken worden vandaag razendsnel verspreid of aan de kaak gesteld. Je speelt maar beter open kaart met je consument. Vroeg of laat verschijnt alles toch online.

Hoog tijd dus om de alom bekende traditionele pr-strategie aan te passen!

Veranderend medialandschap

Sinds 2007 is het nieuws- en medialandschap grondig door elkaar gestuurd. Vele journalisten verloren hun job. Werk je in PR dan heb je vast wel enkele van je contacten verloren. Slecht nieuws, want minder journalisten betekent ook meer concurrentie voor het gepubliceerd krijgen van jouw verhaal.

Bovendien zorgt een steeds dalend aantal abonnees op traditionele media  en een explosieve toename van sociale media en mobiele technologie, de vluchtigheid van nieuwsverhalen en merken die zelf content verspreiden, voor een zeer verschillend medialandschap dan pakweg enkele jaren geleden.

Merken worden meer en meer de uitgever van hun eigen content. Ze investeren in toenemende mate in content en engageren voor het schrijven hiervan ook content experten.

Terwijl de hoofdactiviteit van public relations in b2b-bedrijven draait om het creëren van merkbekendheid en een merk als geloofwaardig in de markt plaatsen, bekleedt content marketing hierin een alsmaar toenemende rol.  De core business van een pr-professional omvat nu het creëren en communiceren van een boodschap, het managen van de consistentie van deze boodschap, alsook het integreren van een content marketing strategie bij het verspreiden van de boodschap.

Pr-professionals moeten anders gaan denken. Efficiënte content marketing is écht een meerwaarde voor een pr-strategie. Een goede en efficiënte content marketing aanpak zorgt er voor dat de coverage die je krijgt nog breder gaat en verspreid wordt over cross mediale platformen. Zo zorg je bijvoorbeeld voor positieve reviews voor je klant op relevante blogs en bereik je zo ook rechtstreeks jouw doelgroep.

Pr en Content Marketing – Grootste verschillen en overeenkomsten

Media

Pr-professionals werken vooral op ‘earned’ media (redactionele aandacht) en ‘owned’ media (Blogs, facebook, nieuwsbrieven,…). Content marketeers op de volgende drie type media ‘earned’, ‘owned’ en ook ‘paid’ (advertising).

Pr en content marketing zijn complementair

Zowel Pr-professionals als content marketers zorgen ervoor dat hun klant meer verkoopt, of het nu gaat om expertise, een service of producten. Als je je klant positioneert als expert gaan consumenten jouw klant ook als expert in de sector bekijken.

Content marketing in public relations is belangrijk wanneer er behoefte is aan een meer uitgebreid verhaal:

  • Blogs
  • Facebook pagina’s/micro site
  • Niche onderwerpen, meer gespecialiseerde content

Zo maakt content marketing jouw public relations activiteiten nog meer compleet.

Content marketing draait niet om 1 campagne

Content marketing is niet campagnegebonden. Content marketing kent geen begin en einde. Een content marketeer werkt continu aan de relatie met consumenten en mogelijke klanten door het bezorgen van goede content, die een antwoord biedt op elke vraag die de consument heeft.

Pr daarentegen legt de focus op die belangrijke lancering van een product of dienst. De uitdaging is om op consistente wijze een goed verhaal te brengen, ook na de lancering. Creëer goede ‘shareable’ content die het product of dienst van je klant blijft ondersteunen.

De veranderende rol van pr

94% van vooraanstaande bedrijven zegt dat pr meer en meer een onderdeel is geworden van hun geïntegreerde marketing strategie. Ze begrijpen het belang van het integreren van content marketing in de algemene pr-strategie. De rol van de pr-verantwoordelijke evolueert meer en meer naar de rol van content marketeer. De pr-strategie van weleer is nu geëvolueerd naar een volledige content strategie.

Zo maken volgende taken nu deel uit van de pr/content strategie:

  • Aligneer pr en marketing: gebruik een redactionele kalender. Wie schrijft wat, wanneer en over welk onderwerp? Werk op een gezamenlijke online strategie.
  • Volg content guidelines: hou bij het schrijven van een tekst rekening met SEO. Optimaliseer je teksten door middel van focus keywords, waarop je doelgroep zoekt in de zoekmachines
  • Meet wat belangrijk is: Meet niet enkel vermeldingen in de media, maar bekijk ook het inbound webverkeer en web analytics.
  • Doelgerichte content: Creëer niet zomaar content voor iedereen. Schrijf content die inspeelt op een specifiek onderwerp, op een bepaalde niche. Schrijf waardevolle, relevante content waardoor je bedrijf of klant uitgroeit tot een expert in zijn/haar sector. Content die de aandacht trekt, die gedeeld wordt op sociale media kanalen.

Content marketing hand in hand met pr

Er is heel wat te winnen voor bedrijven bij het aanwenden van een juiste content marketing strategie. Hoe zorg je ervoor dat je publiek ook daadwerkelijk je content leest en verspreidt?

Hier enkele waardevolle tips:

  • ‘Pimp’ je persbericht: Het nieuwe persbericht bevat verschillende nieuwe elementen. Voeg aanvullende multimedia elementen toe aan je persbericht. Zo werken PDF’s, online presentaties en video content goed en verhogen ze het aantal views van je persbericht tot 48% à 77%.
  • Ook bevat het nieuwe persbericht geoptimaliseerde content. Integreer keywords, die mensen ook degelijk zoeken in zoekmachines als Google.
  • Call-to-action: Maak je content marketing helemaal doeltreffend  en zet je doelgroep aan tot een volgende actie na het lezen van een persbericht: integreer een inschrijvingsformulier, maakt het downloaden van een gids mogelijk na het opgeven van een e-mailadres, aanvraag voor een gratis demo of link naar je blog.
  • Sociale media: sociale media kanalen van bedrijven bieden een echte meerwaarde aan de consument. Waardevolle content, interessant nieuws of acties bereiken zo ook je doelgroep. Ook krijg je via deze kanalen waardevolle feedback van de sociale media community over het product of service van je bedrijf of klant.

Ook kan je sociale media releases versturen. Een social media release is een webpagina over een nieuwsfeit, dat je optimaliseert voor verspreiding via sociale media. Zo bereik je niet enkel de journalist maar ook de consument. Bovendien worden deze releases ook nog eens gemakkelijk geshared en geretweet. Ook kunnen video content, beelden, links, etc. toegevoegd worden.

Conclusie

Pr maakt de lezer nieuwsgierig naar een bepaald product of dienst. Het schrijven van supplementaire content verschaft de lezer nog meer informatie. Indien je lezers journalisten zijn, weten ze zo nog meer over je product of dienst, zodat ze een artikel schrijven dat nog interessanter is.

Ook leren potentiële consumenten aan de hand van jouw content nog meer over je product en dienst, en leren zo hoe jouw bedrijf of klant hen kan verder helpen. Content marketing zorgt voor het verspreiden van nog meer relevante content, zodat de consument of journalist nog beter geïnformeerd is over jouw product of dienst.