Steeds meer modemerken willen de stap te zetten om hun online verkoop uit te bouwen aangezien er steeds meer voordelen aan verbonden zijn. Hieronder enkele tips hoe je precies die droombaan in de wacht kan slepen:

E-commerce voordelen:

  • Een direct meetbare conversie van Social Media
  • Sneller en meer inzicht in de markt en meest populaire producten
  • Een groter verkoop bereik

Door de stijgende belangstelling voor de e-commerce sector stijgt de vraag naar E-commerce specialisten. Zo kan je tegenwoordig solliciteren voor functies zoals Marketing medewerker, Online – Sales Medewerker, Service E-commerce medewerker etc. Als het jouw droom is om in de digitale mode-industrie te werken dan kan dit artikel interessant voor je zijn om te lezen.

Doe onderzoek

Het is heel erg belangrijk om tijd te nemen voor onderzoek, zodat je weet welke baan het beste bij je past. Hou je van schrijven en creativiteit? Dan is marketing en PR misschien wat voor je! Ben je erg analytisch en hou je van cijfers & berekeningen? Dan is E-commerce misschien de juiste afdeling voor je. Als je niet zeker weet welke afdeling het beste bij jou past, kijk dan naar verschillende vacature omschrijvingen en vergelijk de type vaardigheden die nodig zijn voor verschillende functies. Maak een lijstje en noteer jouw skills en interesses. Haal dan de functie omschrijving er weer bij en vergelijk dit met elkaar. Je zult dan snel zien welke functie het beste bij jouw vaardigheden aansluit.

Daarnaast is het is belangrijk om je thuis te voelen in een commerciële omgeving en een passie voor online en e-commerce te hebben. Veel vaardigheden, ongeacht van welke functie, zijn belangrijk om te hebben. Wij hebben de belangrijkste voor je op een rijtje gezet:

  • Affiniteit met retail en passie voor internet en e-commerce
  • Goede verbale en schriftelijke communicatieve vaardigheden
  • Proactief, initiatiefrijk en zelfstandig

Weet je waar je ambitie en passie liggen, welke vaardigheden je bezit en wat voor achtergrond je hebt? Dan is het tijd voor de volgende stap:

De zoektocht begint…

Er zijn vele vacature websites (zoals bloovi) die je de mogelijkheid bieden je zoektocht te filteren naar functie types. Als je je droombaan niet vindt in de resultaten maar wel weet welke functie je graag zou willen hebben dan raden wij je aan zoekoperators te gebruiken. Deze symbolen of woorden voeg je toe aan je zoektermen in het zoek vak van Google, zodat je meer controle krijgt over de resultaten die worden weergeven.

Bijvoorbeeld; ben je op zoek naar “Marketing Manager” functies, dan kan je “Marketing Manager” EN “Mode” in het zoek vak van Google toevoegen. Als je graag in Brussel werken wilt, dan kan je deze zoekoperator er ook aan toevoegen: “Marketing Manager” EN “Mode” EN “Brussel”. Zo vind je specifiekere banen en bespaar je tijd. Hier kun je een lijst met meer zoekoperators vinden.

Je CV en motivatie brief

Het is belangrijk dat je CV niet langer is dan twee pagina’s en dat je je kennis en kunde uiteenzet in je motivatie brief met het doel om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Het is belangrijk om de vacature waarvoor je solliciteert nog een keer te lezen en goed te analyseren. De vaardigheden die vernoemd worden in de functie omschrijving moeten ook in jouw CV en motivatie brief omschreven worden.

Daarnaast is het ook belangrijk om hyperlinks in je CV te gebruiken. Bijvoorbeeld naar je LinkedInprofiel, of naar een blog of gerealiseerde projecten die online staan. Wees wel voorzichtig, te veel hyperlinks maken je tekst onleesbaar en hebben dus een averechts effect. Vergeet ook niet je LinkedIn profiel te actualiseren zodat het overeen komt met wat je op je CV hebt vermeldt.

Het gesprek

Probeer bij elke vaardigheid of stukje ervaring dat gezocht wordt een goed voorbeeld te geven. Je kan hierbij aan vorige banen denken of eventuele ervaring die je hebt opgedaan toen je studeerde. Naast het analyseren van de vacature, is het ook belangrijk om bewust te zijn van je eigen competenties die je graag met de interviewer wilt delen. Probeer hierbij ook voorbeelden voor te geven.

Trends

Bij de mode-industrie is het van belang op de hoogte te zijn van de laatste trends. Dit kan je meestal op verschillende e-commerce mode websites vinden of in zogenaamde “Look Books”. Een look book is een verzameling van foto’s die samengesteld zijn om nieuwe collecties te laten zien. De meeste mode websites hebben een look book op hun website, alleen kan het soms ook voorkomen dat de look books verborgen zijn voor het publiek. Gebruik in dit geval dan weer je zoekoperators en type in “look book” EN “naam van bedrijf”. Wie weet vind je dan de nieuwe collectie van het bedrijf waarop je je wilt solliciteren.

Veel succes bij je sollicitatiegesprekken en de zoektocht naar je droombaan in de Digitale mode-Industrie!