The Green Mile, een rapport dat de CO2-uitstoot heeft gemeten van webwinkelpakjes, toont aan dat er zo’n 50 tot 100 miljoen kilo CO2 wordt geproduceerd bij de productie en distributie van de webwinkelpakjes. Het rapport is een product van de samenwerking tussen EY en thuiswinkel.org. Verder werkten ook Coolblue, PostNL, Wehkamp en DPD mee aan het project.

Vier scenario’s

De onderzoekers hebben in hun rapport vier scenario’s van bezorging gezet:

  • Conventioneel winkelen (offline winkelen)
  • Bezorging aan huis
  • Pick up point bezorging
  • Drop off point bezorging (klanten halen zelf pakjes op in een centraal depot)

De levering via drop off point brengt de minste CO2 – uitstoot met zich mee. De emissie bedraagt bij dit type van levering ongeveer de helpt van die van een fysiek winkelbezoek. In onderstaande grafiek kan je de vier types vergelijken. In het rapport is uitgegaan van eenzelfde uitstoot bij het voortraject, wat wordt aangeduid in het geel:

Ook zijn er een aantal schadekosten die meekomen bij de webwinkelpakjes. bij die schadekosten zitten o.a broeikasgassen, zwaveldioxide en fijnstof. Ook hier is een grafiek van en er wordt natuurlijk weer uitgegaan van eenzelfde uitstoot bij het voortraject:

Webwinkelpakjes het afgelopen jaar en in de toekomst

Nederland doet het niet slecht op vlak van online shoppen. Het afgelopen jaar zijn maar liefst 190 miljoen webwinkelpakjes bezorgd bij consumenten. De gemiddelde milieubelasting zal in de nabije toekomst wel groeien door de opkomst van bijvoorbeeld one hour delivery. De uitbreiding naar meer duurzame mogelijkheden zouden dus die milieubelasting moeten compenseren.

Bron foto: Shutterstock