De kern van marketing is de klantbehoefte. Zonder rekening te houden met de verwachtingen van de klant, zou marketing zelfs niet bestaan. Meer zelfs, daar draait het om: de beste manieren vinden om de klant of prospect te overtuigen dat jij met je product of dienst zijn behoeften zal invullen.
Houd hiermee rekening als je met je bedrijf ‘aan het innoveren slaat’, wanneer je nieuwe of vernieuwende producten lanceert, nieuwe doelgroepsegmenten bewerkt of wanneer je nieuwe regionale gebieden aanboort.
Want, nieuwe producten dragen bij tot je succes op 1 voorwaarde: als ze een beter antwoord bieden op de behoefte van de klant dan bestaande producten of diensten. Innoveren om te innoveren is verlies van tijd, geld en imago. Het bewijst dat je niet begrijpt wat je klant zoekt.
Ook hier geldt dus die ene marketingregel: focus!
Richt jouw innovatie op de reële behoeften van de consument. Leg daarom je nieuwe product voor aan (potentiële) klanten. Stel hen de vraag: “Als ik met dit product — of met deze dienst — op de markt kom, zou jij het dan kopen?” Maak niet de fout om eerst je idee te verkopen. Houd het neutraal en stel gewoon de vraag. Dat is trouwens precies wat een marktonderzoeksbureau doet.
Een dergelijke bevraging heeft nog een positief neveneffect: de klanten die je bij dit onderzoek betrekt, voelen zich uitverkoren. Zij werken maar al te graag mee. Bovendien heeft deze open uitwisseling van ideeën en gevoelens vaak een rechtstreekse, gunstige invloed op de verkoop. Verkoop je buiten bloemen ook diensten? Dan moet je nóg nauwer inspelen op de behoeften van je klanten. Bloemen hebben een vorm, kleur en verpakking waarmee ze zich van andere onderscheiden. Diensten niet. Die worden pas tastbaar nadat ze werden verkocht.
Het werd al vaker bewezen: de ondernemer of het bedrijf heeft soms een ander of verkeerd beeld van wat echt bij klanten leeft. Teveel ondernemers brengen producten of diensten naar de markt vanuit hun eigen gevoelens of behoeften. Echter, het zijn je klanten die beslissen of een product of dienst succesvol wordt, of juist niet. Vraag hen daarom om raad. Praat samen over je (nieuw) product of dienst, over je personeel en over je organisatie. Durf gerust op een niet-commerciële manier te vragen: “Wat vind jij van ... ?” Je zult ervan versteld staan wat je van klanten kunt leren.