Toen Airbnb een feit was, had CEO en co-founder Brian Chesky nooit verwacht dat hij het zo ver zou schoppen. Met beperkte ervaring in het ondernemerslandschap moest hij het op de harde manier leren. Een succesvol bedrijf en veel levenservaring later, verklapt Chesky vandaag 4 dingen die jij als ondernemer moet onthouden.

Weetje: Airbnb ontstond toen Chesky - samen met medeoprichter Joe Gebbia - amper de huur kon betalen van hun appartement in het mooie San Francisco. Maar wat als ze de flat nu eens verhuurden? Toevallig aan enkele bezoekers die op dat moment een conferentie bijwoonden in de grootstad? Je begrijpt het al: luchtmatrassen werden opgeblazen en enthousiaste conferentiebezoekers hadden een goedkope overnachting in een van de mooiste steden. En jep, dat idee is dus de basis van het succesvolle bedrijf Airbnb.

1. Brainstorm niet over startup ideeën: los een bestaand probleem op

Volgens Chesky komen de allerbeste ideeën en innovaties voort uit het oplossen van persoonlijke of alledaagse problemen. En als je hierboven leest hoe Airbnb ontstond, weet je dat hij uit ervaring spreekt.

"Stel dat we op zoek waren gegaan naar een goed idee voor een bedrijf, zouden we er hoe dan ook geen hebben gevonden," verklaarde hij in een interview. "Je moet gewoon een oplossing vinden voor een probleem in je eigen leven." Maar niet vergeten: een issue waarvan je kunt inbeelden dat anderen er ook mee kampen.

2. Laat je omringen door rolmodellen in de ondernemerswereld

Heeft niet élke ondernemer een soort mentor nodig? Juist ja: Chesky beschouwt 20 à 30 ondernemers als zijn rolmodellen. In datzelfde interview verklaarde hij het volgende: "Telkens wanneer ik niet wist hoe ik ergens aan moest beginnen, bedacht ik dat er vast iemand is die dat wél weet."

Als gedreven ondernemer kun je niet anders, vindt hij. "Je moet genoeg lef hebben om hulp van een of meerdere mentoren in te schakelen. Vaak doen die niets liever dan hun wijsheid en kennis te delen," voegde hij eraan toe.

3. Focus je op een klein maar hondstrouw klantenbestand

Beter 1 klant in de hand, dan 10 in de lucht! Juist? Chesky kreeg ooit de wijze raad dat het beter is om 100 klanten te hebben die dol zijn op je product, dan 1 miljoen mensen die 'je bedrijf wel oké vinden'. Denk eraan: als die 100 mensen je appreciëren, zullen zij dat zeker doorvertellen aan 10 anderen. Ook vanuit het managementperspectief is het beter om je te richten op de noden van een kleinere groep klanten.

4. Wees op de hoogte van sectorspecifieke wetgevingen en regels

Brian Chesky airbnb

Waarschijnlijk is het je niet ontgaan: Airbnb raakte al verwikkeld in een soep van lokale en nationale wet- en regelgevingen. Dat komt deels doordat het tech bedrijf zich een weg moe(s)t banen doorheen het sterkgroeiende 'sharing economy' concept. Maar daarvoor bestaat volgens Chesky een oplossing: kennis en een open geest. Helaas hoort daar af en toe ook afwijzing bij. Airbnb werd niet minder dan 7 keer afgewezen toen het in 2008 ruim 150.000 dollar probeerde op te halen bij investeerders. Toch is het bedrijf vandaag ongeveer 24 miljard dollar waard.

De mening van Chesky? Die luidt dat je als startende ondernemer nooit mag opgeven. Hoe typisch dat ook klinkt, of hoe zwaar het soms ook is.