Voordat jij het definitieve startschot voor je onderneming geeft, moet je eerst nog een belangrijkste stap nemen: je medeoprichter. Met welke business-partner-in-crime ga of ging jij ooit in zee? Hieronder volgen 9 types die je absoluut niet aan je zijde wilt hebben. En hoe je ze best vermijdt.

Gouden tip: zorg dat je het fijne te weten komt van die persoon waarmee je wilt samenwerken. Probeer zijn karakter in te schatten en tracht een beeld te vormen van zijn vermogen. Je vermoedt dat het zaakje stinkt? Doe het dan NIET. Zeker als het om een van onderstaande 9 types gaat:

1. De medewerker

Je kent 'm vast wel: die professional die voor het eerst ondernemer is. Een geweldig cv met nog geweldigere referenties, dat ziet er beloftevol uit! Maar: helaas heeft die persoon heel veel coaching nodig. Nu, op zich is daar niets mis mee. Maar weet dat je samenwerkt met een gewoontedier dat graag om klokslag 18u met zijn gezin aan tafel zit. Bovendien heeft hij iedere maand - liefst steeds op dezelfde dag - een vast loon nodig. Wanneer je startup niet meteen de goede kant uitgaat, begint dat onzekere gevoel bij 'de medewerker' de kop op te steken. En gaat hij opnieuw op zoek naar een vaste job: de alternatieven die iets meer zekerheid bieden.

Om te onthouden: Mensen die niet graag risico’s nemen en je prioriteiten niet delen? Dat soort partners kan je niet gebruiken. Want de kans bestaat dat ze niet dezelfde hoeveelheid tijd, energie en geld in je bedrijf steken.

2. De perfectionist


magnifying

De perfectionist zal blijven knallen tot alles in orde is. Zelfs in die mate dat je productlancering op de lange baan wordt geschoven. Hij is het typetje dat er een sport van maakt om ellenlange researches neer te pennen. Natuurlijk wilt hij ook dat de dingen vooruit gaan. Toch klopt er telkens 'nog nét iets niet' en moet dat verder onderzocht worden. Soms is het gewoon beter in actie te schieten, en gaandeweg bij te sturen waar nodig.


Om te onthouden: vandaag al een goed plan hebben? Dat is beter dan het zogenaamde perfecte plan van morgen. Ga mensen uit de weg die telkens een uitvlucht hebben voor hun uitstelgedrag. En werk samen met partners die een neus hebben voor opportuniteiten en nieuwe kansen.

3. De universiteitsvriend

Ooit had hij een geniale ingeving, in die kroeg op een prachtige donderdagavond. Dat idee schreef hij op een papiervelletje, want anders zou hij het de dag nadien toch vergeten. Enthousiast vroeg hij of jij hem niet 'wou helpen om dit mogelijk te maken'. Jullie contact zou voornamelijk plaatsvinden via Skype of telefoon (hij zit namelijk op kot en woont aan het andere uiteinde van het land). Maar je kunt hem altijd bereiken. Tenzij hij in de les zit, of studeert. Of voor zijn studentenjob aan het werk is. Je begrijpt waar ik naartoe ga, toch?


Om te onthouden: Een goed idee zonder een goede uitvoering houdt geen steek. Om dat in orde te krijgen, moeten iedere mede-oprichter op lange termijn denken.

4. De uitvinder

Hij is the next big thing en is ervan overtuigd dat hij hét idee voor het nieuwe Uber heeft uitgevonden. Het beslissingsproces? Dat is volledig gebaseerd op buikgevoel en eerste indrukken. Het behalen van winst klinkt als toekomstmuziek. Het geld afkomstig van investeerders is geld dat bestemd is voor verder onderzoek. Die zullen zijn uitvinding kracht bijzetten.

Om te onthouden: briljante mensen zijn niet per definitie goed in business. Voordat je iemand tot partner doopt, is het handig een testperiode in te lassen. Zo weet je snel of er een goede match is.

5. De persoon die altijd gelijk heeft


knoopdoorhakken

Ah, die mister-know-it-all, toch! Discussies met 'ondergeschikten' (ja, zo bestempelt dit typetje vaak andere mensen) zijn een straatje zonder eind. Een grijze zone bestaat niet: er is slechts 1 manier om 1 bepaald doel te bereiken. Beslissingen overleggen vindt hij een teken van zwakte, dus doet hij er niet aan mee. Wanneer één van zijn keuzes verkeerd bleken te zijn, dan is hij - vreemd genoeg - nooit de schuldige.

Om te onthouden: Communiceren is key, dat geldt op persoonlijk én professioneel vlak. Vind dus een medeoprichter waarmee je kunt overleggen.

6. De dromer

Hij heeft het al mijmerend over de miljoenen die hij zal scoren bij jullie beursintrede. Plannen om de eerste twintig miljoen uit te geven liggen al lang klaar. Maar hoe hij jullie business volgend jaar gaat laten groeien? Daar heeft hij nog niet aan gedacht.

Om te onthouden: Geld verdienen is het resultaat van hard werken, en niet van dagdromen. Natuurlijk heb je daarvoor een positieve houding nodig, zolang je maar met beide voeten op de grond blijft staan.

7. De gat-in-de-hand oprichter


holeinhand

Dit founderstype zorgt ervoor dat business contacten de ervaring van hun leven krijgen. Dat doet hij met luxueuze diners en fancy events, ie allemaal met jullie bedrijfscreditcard worden betaald. Om nog maar te zwijgen over die eindeloze zakenreisjes en dat luxekantoor.

Om te onthouden: Uitgaande facturen? Die moeten een toegevoegde waarde bieden voor je bedrijf. Kom je iemand tegen die er helemaal anders over denkt, dan moet je er niet mee in zee gaan.

8. De CEO

Entrepreneur? Nee hij is een 'CEO'. Althans, dat is wat hij altijd vertelt aan de buitenwereld: hij heeft het graag over 'zijn bedrijf'. Ook voelt hij zich het meest comfortabel op grote - gesponsorde - evenementen of networking events. Er is maar één ding waar hij niet aan meedoet: werken.


Om te onthouden: Succesvolle ondernemingen zijn niet gebouwd op vertelsels en mooie woorden uit het verleden. Blijf weg van de CEO die gelooft dat de hele wereld om hem draait, en die zweert bij mooie woorden maar die niet omzet in daden.

9. Het zielige verhaal

Die cruciale meeting met de investeerders volgende week? Hij wil wel van de partij zijn, maar hij zit middenin een relatiebreuk, met de administratieve gevolgen vandien. Daarbovenop is zijn kat ernstig ziek. Door de breuk heeft hij toch wat extra cash nodig om zijn rekeningen te betalen. Maar dat is echt de aller- aller-laatste keer.

Ken jij nog soortgelijke types? Laat het ons gerust weten!
 

Bron: entrepreneur.com