Intussen ken je hem al: Joseph Walla, de man achter HelloSign die jou als ondernemer nuttige tips geeft om te groeien. Van 0 naar 1 miljoen omzet gaan? Het kan, en dit is hoe je het aanpakt.
Onlangs kreeg je deel 2 geserveerd. En nu is het tijd voor deel 3, dat opnieuw bestaat uit 10 inspirerende inzichten.
1. Jaarpakketten zijn fantastisch: implementeer ze zo snel mogelijk
Zo werkt het: je geeft gebruikers een jaarlijkse korting, en in ruil krijg je onmiddellijk een bedrag dat goed is voor 10 maanden omzet (afhankelijk van de korting). Op die manier ontvang je dus geen maandelijkse kleine bedragen, wél een eenmalige en mooiere som. Dat maakt trouwens ook het verschil voor je cashflow. Bovendien kan het de verloopratio doen dalen, want de meeste mensen verkiezen deze methode. Een win-winsituatie: vernieuwen je klanten hun contract na 1 jaar, dan zal je omzet telkens flink stijgen. Waar wacht je nog op? Voer die jaarpakketten nú in!
2. Betrokkenheid is de belangrijkste indicator voor je inkomsten
Is de betrokkenheid van je doelpubliek quasi onbestaand, maar blijft je omzetcijfer stabiel? Dat mooie liedje blijft niet duren. Op een bepaald moment zal het aantal betalende upgrades dalen. En ook: een bedrijf dat klanten heeft met een hoge betrokkenheid, creëert vanzelf een hogere klantentrouw.
3. Concentreer je op een beperkt aantal metrics
Metrics zijn geweldig, dat is zo. Toch is het belangrijk om je te focussen op één bepaalde selectie. Kies voor 1 omzetgroei metric, 1 type verloopratio en ten slotte 1 metric die de betrokkenheid meet. Nadien kun je stapsgewijs je dashboard uitbreiden. Toen HelloSign van start ging, gebruikte het team naar verluidt een erg complex metrics dashboard. Gevolg: het bedrijf verspilde een hoop tijd, maar was een ervaring rijker.
4. Gratis users zijn een marketing tool
Ooit kreeg Walla van een ervaren CEO te horen dat gratis gebruikers slechts een deel van de funnel zijn. Als bedrijf diezelfde gebruikers ook effectief ondersteunen? Dat hoort bij het marketingbudget, en tegelijk zorgt dat type users voor mond-tot-mondreclame. Weet ook dat gratis gebruikers doorgaans enorm betrokken zijn bij je brand. De kans dat ze dan later een betalende klant worden, is daarom groter. Dus probeer je free users in die context te bekijken, en handel ernaar.
5. Betalende advertenties kunnen je complete funnel optimaliseren
Je sales funnel aanscherpen? Geen betere manier om dat te doen dan met een vooraf bepaald advertising budget. Walla en zijn team pasten hun introductieprogramma's aan, naast de e-mails en hun prijsmodellen. Allemaal om te zorgen dat elke campagne kon renderen. Volgens Walla waren die betalende advertenties amper een fractie van de basis van hun groei. Maar: de andere aspecten van het product konden hier wel mee van profiteren. Een soort domino-effect, eigenlijk.
6. Customer development =/= groei
Doe aan klantontwikkeling - of gewoon customer development - om je pijlen te richten op de juiste gebruikers. Maar: let op dat je jezelf er niet in verliest. Erken eenvoudigweg het belang van customer development en geef het een bepaalde plaats in je hoofd. Besef dat deze term geen synoniem is van groei. Soms ziet Walla hoe bedrijven verwikkeld zijn in een web van customer development. Met als gevolg dat ze misschien nooit in staat zijn om zich volledig te focussen op verdere uitbreiding.
7. Ook jouw klanten zijn waarschijnlijk geen 'prijskopers'
Als we Walla mogen geloven, komt de prijsfactor bij HelloSign - in vergelijking met hun concurrenten - eigenlijk amper aan bod. Soms ondervindt het bedrijf dat een van de duurdere spelers is, en scoort het toch nog een fantastische deal.
Dus houd je niet voortdurend bezig met de prijszetting van je concurrenten. Blijf gewoon optimaliseren in functie van jóuw doelpubliek. Ja, je eigen gebruikers: zij staan centraal in je pricing. Vaak wil een klant niet de laagste prijs, maar is hij eerder op zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Daarom is het een must om te peilen naar zijn behoeften. De kans is groot dat hij bereid is om meer te betalen voor een goede service.
Wist je dat een te lage prijs sommige klanten zelfs afschrikt? Als jouw product of dienst overdreven goedkoop is, kom je ongeloofwaardig over. En verlies je misschien wel een potentiële koper.
8. Meer omzet zorgt voor minder stress
Dat klinkt logisch, nietwaar? Vooral in startups kunnen de emoties hoog oplaaien. Verschillende mensen schreven al over de 'oprichtersdepressie' - ja, dat is een écht probleem. En eigenlijk is dat zo verwonderlijk niet. Als founder van een startup heb je een grote draaglast. Gelukkig wordt die ongetwijfeld flink wat draaglijker als er regelmatig geld in het laatje komt. Daarom is het cruciaal om regelmatig je financiële gezondheid te controleren. Behaal je je maandelijkse target niet, moet je snel kunnen schakelen.
9. Voorzie een extra marge en houd die ook in de gaten
Deze regel is een beetje het broertje van tip 8. En toch verdient ze extra aandacht. Want Walla ontmoet vandaag de dag nog steeds oprichters die overdonderd zijn van hoe weinig geld ze opeens over hebben. Moraal van het verhaal: voorzie een marge en zorg dat je als startup niet zomaar 'plotseling zonder geld zit'. Door je grenzen te kennen zal je sneller - en ook gefundeerder - beslissingen nemen over zaken als omzet en fundraising.
10. Als de value van je product enkel van je prijs afhangt, creëer dan toegevoegde waarde
Tenzij je Amazon bent, zijn prijsoorlogen best hard én onbegonnen werk. In plaats van de goedkoopste te willen zijn, zoek je beter naar differentiatiemogelijkheden. Evalueer je concurrentiële voordelen en wees kritisch: slaag je erin om op een bepaalde manier het verschil te maken? Zo ja, gebeurt dat op een duurzame manier? Dan is de kans nog groter dat je goed zit.