Marketing automation is de overkoepelende benaming van de processen, marketing acties en tools die ervoor zorgen dat je met 25% van jouw marketing budget 100% van je gewenste resultaten bereikt. Marketing automation is in de US en de UK al aan een versie 2.0 bezig terwijl we hier in Vlaanderen nog niet aan versie 1.0 zitten. Of toch?
De termen ‘inbound marketing’ en ‘content marketing’ beginnen inmiddels goed door te sijpelen bij KMO’s. Ik belicht voor jou de driedelige link met marketing automation.
Marketing automation = automatiseren van repetitieve marketing processen
Is marketing in jouw bedrijf nog steeds een taak voor iemand die brochures maakt? Je weet wel: iemand die met de webdesigner mailt om de website af en toe eens een update te geven. Iemand die nu en dan eens iets op de Facebook-pagina post en maandelijks mailt naar klanten en prospecten. Hoe dan ook: in dat geval is de kans groot dat marketing automation niet in je is opgekomen. Of je denkt erover na, maar ziet het bos door de bomen niet meer.
Weet dat maar liefst 75% van je online marketing activiteiten geautomatiseerd moeten zijn. Door te focussen op de inhoud (marketingacties bedenken, content creëren, ...) in plaats van op de verpakking, kun je je vaste marketingkosten drastisch laten dalen. En die ROI verhogen, natuurlijk!
Marketing automation = de vrijgekomen tijd spenderen aan de ‘inhoud’ (content marketing)
Zoals ik hierboven reeds aangaf, is marketing automation de verzamelnaam van 3 activiteiten die je perfect op elkaar moet afstemmen. Het automatiseren van marketingprocessen, opnieuw focussen op de inhoud (content creatie) en het meten van je rendement, daar gaat het om. In essentie komt het erop neer dat je meer tijd kunt vrijmaken voor de content. En dat is ook de belangrijkste pijler in dit hele verhaal: de juiste content maken die als een magneet werkt en nieuwe leads genereert.
Marketing automation = de combinatie van de juiste tools inzetten om 1. en 2. mogelijk te maken
Om marketing processen te automatiseren zijn de juiste tools nodig. Tot voor kort waren ze onbetaalbaar voor een gemiddelde kmo met geen, één of slechts enkele marketing medewerkers. Vandaag kan elk bedrijf aan de slag met marketing automation.