De Zweedse media, met name Breakit, had het genoegen om Spotify-oprichter Daniel Ek te interviewen. De CEO vertelt onder meer waarom hij zich geen zorgen maakt wanneer Spotify verlies lijdt. Ook deelt hij zijn mening over het tekort aan vrouwen in het startup landschap.
Daniel Ek slaagde erin de basis van de muziekindustrie opnieuw te bouwen. Dat deed hij met goede vriend en co-founder Martin Lorentzon. De ambitieuze CEO geeft aan dat hij voorlopig enkel tijd heeft voor Spotify en zijn familie, maar hoopt in de toekomst zich te wagen in de pharmaceutische sector.
Een blik op Spotify's groeitraject
Volgens Ek zal de gratis online muziekservice ervoor zorgen dat de hele industrie tien keer zo groot wordt. Vorig jaar nog betaalde Spotify nog 3 miljard dollar aan muziekrechthebbenden. Het bedrijf positioneert zich bovendien als concurrent voor traditionele broadcasters. Sinds 2015 voegde de online muziekdienst nieuws- en weerberichten, podcasts en video toe aan haar aanbod. "De oude paradigma's waarin we leefden zijn niet langer van toepassing," vindt Ek. "Als ik denk aan de toekomst van muziek, maak ik geen onderscheid tussen radio, je iTunes bibliotheek, enzovoort. Voor mij gaat het om het concept van 'het luisteren' - en eens dat op gang is gekomen, zal de ouderwetse visie van 'aparte kanalen' of 'concurrentie' plaatsmaken voor een samenvoeging van alle mogelijke mediums."
Spotify doet nog een extra duit in het zakje door luisteraars van commerciële zenders aan te spreken. Hoe het bedrijf dat aanpakt? Allereerst staat een in-house redactioneel in voor het samenstellen van themagebaseerde playlists. Die worden getoond aan gebruikers volgens bepaalde tijdstippen, populaire activiteiten en hun luistergewoonten. "We worden steeds beter in het geven van ruchtbaarheid aan opkomende artiesten," klinkt het bij Ek. "Want we creëren de juiste tools en middelen zodat ze zich beter kunnen positioneren en profileren in de markt."
Inkomstenmodel
"Als we een inkomstenmodel bouwen rond 'freemium' (een model dat basisproducten gratis weggeeft), zal de muziekindustrie groter worden dan ooit tevoren," beweert Ek. "Steeds meer artiesten kunnen hun brood verdienen door gewoon muziek te maken. Terwijl het aantal luisteraars dan weer zal groeien."
Verlies is geen reden tot paniek
Momenteel heeft Spotify meer dan 15 miljoen betalende klanten, wat neerkomt op een 1,6 miljard Zweedse kronen per jaar. Maar toch blijft het verlies aanzienlijk. In 2013 verloor Spotify 525 miljoen Zweedse kronen - niet mals, dus. Ek zelf blijft er verrassend kalm onder: hij beweert dat die verliezen perfect passen in zijn langetermijnplan voor het bedrijf. "We focussen ons momenteel op onze groei," zegt hij. "Vergeet niet dat we nog steeds middenin de overgang zijn van mensen die fysieke cd's kopen naar het streamen van muziek online. Concreet gaat het om honderden procent groei per jaar."
Rome werd ook niet in een dag gebouwd, klinkt verder het bij de oprichter. Hij schat dat er dagelijks ongeveer 2,5 miljard mensen muziek beluisteren in verschillende mogelijke vormen. Slechts een kleine minderheid doet daarvoor een beroep op streaming. "Voeg alle beschikbare online services samen, en je krijgt ongeveer een half miljard gebruikers per maand. Dat is een betrouwbare indicatie van ons potentieel," zegt een enthousiaste Ek.
Internationaal potentieel
De VS is duidelijk de grootste muzikale markt, waarin Spotify een van de gevestigde waarden is. Alleen heeft Daniel Ek zijn pijlen gericht op het oosten. "De VS blijft belangrijk voor Spotify, maar ook China vind ik interessant," bevestigt hij. "Mensen vergeten dat land dikwijls, omdat ze zich blindstaren op de VS en Silicon Valley. "Ondernemingen als Alibaba Group en Tencent hebben het ook gemaakt. Die zijn zelfs even groot als Facebook, letterlijk én cijfermatig. Meermaals per jaar ga ik naar China, en telkens opnieuw sta ik versteld van hoe ver ze het al hebben geschopt."
Over gelijkheid tussen mannen en vrouwen
Volgens een onderzoek van Breakit zouden er heel wat Zweedse techbedrijven zijn die mannen en vrouwen niet aan elkaar gelijkstellen. En ja, Spotify is helaas geen uitzondering. In het bedrijf is er geen enkele vrouw met een belangrijke managementrol, en het bestuur bestaat uitsluitend uit mannen. Daniel Ek erkent dat hij hierin tekortkomt. "Veel techbedrijven - waaronder ook wij - kunnen veel beter op dat gebied, daar werken we aan. Het is meteen ook de reden dat we dergelijke events sponsoren. Bovendien is 50% van ons doelpubliek vrouwelijk. Dus kan het niet de bedoeling zijn dat enkel mannen mee aan Spotify bouwen, toch?"
Bron: www.nordicstartupbits.com/ en