Gwyneth Paltrow is niet alleen een actrice, ook is ze onderneemster én oprichter van lifestyle platform Goop. Die wist ze sinds de start in 2008 uit te bouwen tot een krachtig merk met een visie. Hoe ze dat deed? Standvastigheid. En misschien ook: eerlijkheid, want daar begint het volgens Paltrow bij.

Concreet is Goop een website - gecombineerd met een nieuwsbrief - die stijladvies, voeding, wellness-aanbevelingen van Paltrow herself en haar connecties, spirituele influencers en alternatieve voedingsadviseurs samensmelt. En dat allemaal dankzij een vrouw met een mening? Wij zijn alvast benieuwd ...

 

"Ik vind het fantastisch om te zien hoe vrouwen een gebalde mening vormen over hun meerwaarde binnen ondernemerschap."


Gwyneth Paltrow en het nieuwe ondernemerschap

Paltrow krijgt bakken kritiek over zich heen. Onder meer omdat ze zich lijkt te distantiëren van het 'gewone' leven. Toegegeven, Gwyneth Paltrow is niet zomaar een vrouw: ze is een polariserende onderneemster, om het nog zacht uit te drukken. In 2013 werd ze uitgeroepen tot een van de mooiste vrouwen ter wereld, maar ook als een van de meest gehate celebs. Ja, iedereen heeft wel een mening over haar. En Paltrow wéét ook dat ze dat effect op mensen heeft. Sterker zelfs, ze gelooft dat dit het succes van Goop versterkt.

Het bedrijf, dat overigens ook fashion en thuisproducten verkoopt, heeft nu maar liefst 1 miljoen subscribers. Volgens analytisch agentschap Alexa.com heeft Goop maandelijks ongeveer 3,75 miljoen page views. Toegegeven, Paltrow mag trots zijn op haar brand. En uiteraard erkent ze dat ook zelf. "In dit tijdperk voelen vrouwen zich eindelijk in staat om nieuwe domeinen te verkennen en te ondernemen. Ik vind het fantastisch om te zien hoe ze een gebalde mening vormen over hun meerwaarde binnen ondernemerschap."

Reputatie als drijfveer voor pricing beleid

Opvallend: Paltrow geeft goede productaanbevelingen, al is de prijsklasse soms om achterover te vallen. Een pyjama van 300 dollar, een fruitpers van 4.700 dollar, en zo kunnen we even verder gaan. Nog opvallender is dat ze haar aparte levensstijl én reputatie aanwendt om dure en gewaagde aanbevelingen te doen over 'alles wat met het goede leven te maken heeft'. Inderdaad, reputatie: niet alleen is Paltrow de trotse eigenares van enkele Oscars, ook is ze de dochter van wijlen Bruce Paltrow, tv-producer en actrice Blythe Danner. En ze was lang getrouwd met Coldplan-zanger Chris Martin.

Nu is het enkel nog een kwestie van Paltrow's krachtige mening om te zetten naar een goed draaiende en schaalbare business.

Gwyneth Paltrow
 

Redactie en sales: 2 handen op een buik

Afgelopen jaar wist Goop al stevig uit te breiden, mede dankzij de aanwerving van CEO Lisa Gersh. Bovendien ruilde het bedrijf haar Britse hoofdkantoren in voor een stek in het zonnige Los Angeles, gevolgd door een 25-koppig team. Ook de investeerders won Paltrow voor zich, waardoor ze erin slaagde een advertising unit uit te bouwen. Amper een week geleden lanceerde ze haar private-label productlijn van organische huidverzorgingsproducten.

"Contextueel draait voor mij om 'tot de verbeelding spreken' met goede, krachtige content."



Contextueel zijn


Gersh herstructureerde het bedrijf zodanig dat iedere medewerker kon meebouwen aan de missie: van Goop een 'contextual' brand maken. En daarbij gaan sales en redactionele content hand in hand om een naadloos product te verkopen. Zoals geen énkel ander lifestyle brand dat doet. "Sommige mensen denken dat contextueel betekent dat je schrijft over de producten die je verkoopt," geeft Gersh aan. "Maar ik denk dat ze het verwarren met een productcatalogus. Wat wij willen realiseren, is het creëren van een nieuw milieu, een nieuwe levensstijl. Daarvoor moet je eerlijk zijn en spreken over datgene waarin je gelooft. Veel blogs gaan doorgaans inderdaad over het productaanbod, maar contextueel draait voor mij om 'tot de verbeelding spreken'. Met goede, krachtige content. Het zorgt ervoor dat je iets wilt lezen, met je neus tegen het scherm gekleefd, en dat je later terugkomt om het product te kopen."


gwyneth en gersh

Gersh en Paltrow hopen alvast om de verkoop van Goop-mode en home collections op te drijven. Het echte doel? Ervoor zorgen dat Goop een synoniem wordt voor een stijlvolle, minimalistische en high-quality levensstijl.

Voorbij het digitale, middenin het menselijke

Momenteel geeft Goop een nieuwe dimensie aan het post-digitale tijdperk. Ja, post. Want het bedrijf heeft al een pop-up shopconcept uitgerold in LA. Dallas en Chicago. De beweegreden is wel héél apart: ze wilt dat Goop onder de ogen komt van mensen die wel een sterke mening hebben over Paltrow, maar haar website nog nooit hebben bezocht. Door meer in te spelen op het menselijke en het face-to-face-gehalte, wilt Paltrow misopvattingen over haar product uit de wereld helpen. "We zijn onderhevig aan heel wat invloeden," bevestigt ze. "Mensen horen iets over onze prijszetting, over onze visie terwijl de kans groot is dat het om verzinsels of uit de context getrokken zaken gaat. Zodra mensen écht beseffen wie we zijn en wat we doen, lijken ze een pak meer betrokkenheid te tonen," aldus de onderneemster.