Moet het nog gezegd dat een succesvol leider dikwijls resulteert in een succesvol team - ergo een bloeiend bedrijf? Kijk naar Apple, of misschien iets dichter bij eigen kerktoren: Teamleader, Flavr, en ga zo maar door. Of elke leider zo ook geboren is? Misschien. Maar je kan ook een goede leider worden. Maar daarvoor moet je weten wat échte leiders nodig hebben.

Bloovi sprak met Geert De Cooman, Legal Director bij Bru Textiles nv. Die ondervond aan de lijve hoe de kenniseconomie steeds strengere eisen aan hem oplegde.

Het veeleisend ondernemersklimaat

Het is meer dan duidelijk: ons huidig ondernemingsklimaat verlangt dat medewerkers elke dag het beste van zichzelf geven. "Maar dat lukt alleen wanneer ze hun economisch denken feilloos kunnen koppelen aan strategische én sociale doelen," stelt De Cooman. "Vanzelfsprekend kost zoiets veel geld."

 

“Een leider moet soms ook geleid worden"


En al zeker als het misloopt, want tenslotte hangt alles af van je team die instaat voor het behalen van de vooropgestelde doelen. "Uiteindelijk beslist een team hoe een organisatie haar middelen optimaal zal aanwenden," gaat De Cooman verder. "Dus je moet het van aan de start deftig kunnen begeleiden, waar niet elke manager kaas van heeft gegeten. Een leider moet soms ook geleid worden."

Snel groeien, snel managen

De Cooman vertelt ook over de manier waarop management is geëvolueerd in eigen organisatie. "Onze organisatie is snel gegroeid," blikt hij terug. "Vandaag zijn we erin geslaagd om marktleider te worden in de ontwikkeling van textiel voor interieurdecoratie. Momenteel zitten we in 90 landen, en het is eigenlijk allemaal zeer snel gegaan."

De Legal Director ontdekte snel hoe verandering in de omgeving de complete organisatie voor nieuwe uitdagingen stelt. Telkens opnieuw. Dus ook het management werd verplicht om mee te groeien, voornamelijk vanuit diverse operationele functies. "Opvallend was hoe leiderschap en management een almaar belangrijkere rol begonnen te vervullen - sterker dan verwacht," zegt De Cooman. "Eigenlijk kwamen we toen tot de conclusie dat Bru Textiles de kennis miste om die snelle groei te kunnen volgen."
 

Een betere, bewustere manager

De klus van een strategische management aanpak is niet in een dag geklaard. Daarom besloot De Cooman een mini MBA opleiding 'masterclass in management' te volgen bij IFBD. “Op relatief korte termijn kreeg ik een aantal fundamentele managementconcepten onder de knie," getuigt hij. "Ook geraakte ik enorm geïnteresseerd in lean management. Met in het bijzonder aandacht voor de traditionele  juridische praktijk, een uitermate nuttig en efficiënte managementstrategie. Op het eerste gezicht lijkt Lean meer iets voor ‘productie’. Maar zeker in traditionele sectoren kan het echt wel een verschil maken."

Opvallend: De Cooman verwierf ook inzicht in dingen die hij voorheen louter gevoelsmatig toepaste in het bedrijf. "Na de opleiding konden we bepaalde processen niet alleen gevoelsmatig, maar ook strategisch uitbreiden en professionaliseren. We hebben onder meer de interne financiële rapportering aangepast, lean projecten opgestart, ... Uiteindelijk evolueerde ik naar een betere, bewustere manager."


bannerifbd