Moeten we je Mobile Vikings nog introduceren? Het achterliggende telecombedrijf VikingCo begon in 2009 vanuit een ideologie: mobiel internet is een basisrecht en moet voor iedereen toegankelijk zijn. Dus geen ingewikkelde abonnementsformules, geen opzegtermijnen en een obsessie voor tevreden klanten (zelf spreken ze van Vikings). Mobile Vikings vaart van in het begin een andere koers.
Dat heeft hun geen windeieren gelegd. Zes jaar en 349 opeenvolgende weken van groei na oprichting mogen we met 242.000 Vikings van een leger spreken. Bij VikingCo, het overkoepelende bedrijf, werken 65 enthousiaste medewerkers. Recent kwam trouwens in het nieuws dat VikingCo mogelijk wordt overgenomen door MEDIALAAN, het bedrijf achter o.a. VTM, 2BE en Q-Music.
Ook succesvol op de werkvloer
Maar de herfst bracht meer goed nieuws in Vikingland. In oktober ontving VikingCo namelijk de Voka Limburg HR-award. Die hebben ze te danken aan een aantal sterke bedrijfswaarden, die worden doorgetrokken tot op de werkvloer.
HR Lead Sofie Van Eemeren legt uit: “Sinds dag één zitten er een aantal waarden in ons DNA. Verantwoordelijkheid en initiatief nemen, samen sterker staan, een geloof in community, het bouwen aan een ecosysteem, en non-conformisme. Dat bepaalt de interactie met onze leden, maar ook met onze medewerkers."
En dat ziet er zo uit:
1: Ownership
Sofie: "Ownership nemen staat centraal. Concreet durven we initiatief nemen als we opportuniteiten zien, ook als dat risico's inhoudt. Onze organisatiestructuur is daar ook op aangepast. We zijn een erg vlakke organisatie met zelfsturende teams en 'projectcirkels', waarin mensen zelf rollen opnemen.
Die autonomie wordt doorgetrokken tot de loonvoorwaarden en opleiding: "Medewerkers kiezen elk jaar zelf welke extralegale voordelen ze willen in hun Viking Benefit Plan. En voor opleiding krijgt elke medewerker vijf dagen per jaar en een budget van duizend euro, dat ze helemaal zelf mogen besteden," legt Sofie uit. "Zo kan iemand zijn eigen traject uitstippelen. Het is al gebeurd dat een helpdeskmedewerker verhuisde naar marketing omdat hij graag teksten schreef."
En als je zelf een idee hebt dat je wil uitwerken? "Daarvoor lieten we ons inspireren door bedrijven als Google. Iedereen krijgt bij ons vijf innovatiedagen, waarin ze vrij ideeën kunnen uitwerken en testen."
2: Het 1 + 1 = 3 principe
Zoals de leden zich met elkaar verbonden voelen, zo hecht is ook de community op de werkvloer.
"Wij geloven sterk in het 1+1=3 principe: dat je samen met anderen een beter eindresultaat neerzet dan alleen. We stimuleren dan ook samenwerking binnen teams, tussen teams en zelfs tussen organisaties. Medewerkers krijgen ook inzicht in hun Insights-profiel (een manier om voorkeuren in gedrag te meten, red.) om nog beter te kunnen samenwerken," vertelt Sofie.
3: De community voorop
Opvallend bij VikingCo is ook het community-gevoel. Een maandelijkse meeting van het hele bedrijf zorgt dat iedereen van elkaars werk op de hoogte is, maar daar stopt het niet.
Sofie Van Eemeren: "We stimuleren het samenhorigheidsgevoel door leuke kleine verrassingen, door oprecht te luisteren en echt 'medewerkergericht' te zijn. We hebben zelfs een Chief Happiness Officer, die erover waakt dat onze medewerkers gelukkig zijn. Daarbij gaan we verder dan een pingpongtafel neerzetten. De maatstaf is altijd of mensen gelukkig zijn in hun job.”
4: Ecosystemen helpen bouwen
Extra straf: verantwoordelijkheid opnemen, dat doet VikingCo zelfs als het gaat om mensen en organisaties buiten het bedrijf.
"Dat betekent informatie delen met anderen, bruggen bouwen, samenwerken, samen groeien en groter worden,” legt Sofie Van Eemeren uit. “We zijn zelf snel gegroeid en we willen starters ook die kans geven. Daarvoor werken we nauw samen met o.a. de Corda Campus en andere bedrijven op onze campus, met StartIT@KBC, met JCI en met iMinds. We investeren dus ook sterk in stages, jobstudenten, eindwerken, etcetera."
5: Non-conformistisch
De rode draad door dit alles is dat VikingCo de dingen graag een beetje anders doet. Het bedrijf heeft per slot van rekening Vikingbloed door de aderen stromen.
Dat merk je ook aan de activiteiten:
"We durven elkaar challengen en doen al eens flink zot. Zo hebben we geen nieuwjaarsreceptie, maar speciale Viking Games. Bij een mijlpaal doen we geen gewone drink maar huren we een groot springkasteel. En laatst organiseerden we een ouderavond met de ouders van onze medewerkers."
Nog meer focus op technologie
Nu binnenkort roaming in Europa wordt afgeschaft, ziet VikingCo een leidende internationale rol voor zichzelf weggelegd. Het bedrijf heeft internationale groeiplannen en denkt daarom hard na over hoe ze ook de rest van Europa kunnen 'bevrijden' met hun aanpak.
Sofie: "We evolueren meer en meer naar een technologiebedrijf. Daarom kunnen we steeds meer sterke IT-profielen met een passie voor softwareontwikkeling én een dosis Viking-DNA gebruiken."
Dus het moedige Vikinghart klopt gewoon verder, ook na de mogelijke overname door Medialaan? Sofie: "In het nieuwe model kunnen we sneller nieuwe producten uitbrengen en meer naamsbekendheid vergaren. Dat zal ons alleen maar sterker maken. Ons DNA blijft hetzelfde.”
Solliciteren? Openstaande vacatures bij VikingCo kan je hier terugvinden.