Je bedrijf mag het meest innovatieve productidee of de wildste internationale plannen hebben: als je je groeitraject niet zorgvuldig beheert, zal je wellicht niet ver komen. Minstens even belangrijk zijn de juiste mensen om die ambitieuze plannen te helpen waarmaken. En naar die mensen is CHILI publish meer dan ooit op zoek.
CHILI publish, opgericht in 2010, telt vandaag gerenommeerde klanten als Coca-Cola, Philips en Colruyt Group. Die maken graag en gretig gebruik van CHILI publisher, een software voor de slimme creatie van commercieel en verpakkingsdrukwerk en marketingmateriaal. En een essentiële schakel in het digitale transformatieproces van brand owners, labelers, printers en agencies, zo blijkt uit de sterke groei van het bedrijf de laatste jaren. Met deze software helpt CHILI publish marketingafdelingen wereldwijd om meer te halen uit hun digitaliseringstraject: de tool moet op termijn even cruciaal worden als CRM vandaag voor de meeste bedrijven is.
Voor het hoofdkwartier in Erembodegem bij Aalst alleen al zoekt CHILI publish om en bij de 35 profielen.
Het CHILI publish idee van een tool om grafische productieprocessen te automatiseren en eenvoudiger te maken, vond mede dankzij het enthousiasme en de drive van de oprichters heel snel ingang, waardoor het bedrijf op zoek moest naar groeikapitaal. In 2017 vond een eerste investering van 2,55 miljoen euro plaats, bijeengebracht door Volta Ventures, Pamica en Group MC. “Dankzij die kapitaalinjectie zijn we de laatste twee jaar heel sterk kunnen groeien”, aldus CEO Kevin Goeminne. “Dat heeft ons doen besluiten een tweede kapitaalronde te organiseren, en zo ons succes te versterken. De drie oorspronkelijke investeerders zijn opnieuw aan boord gekomen, goed voor een investering van 3,6 miljoen euro. Wij willen nu de komende twee jaar vooral zoveel mogelijk verder groeien, zowel naar klantenaantal als naar recurrente omzet toe. De toekomst blijft natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar de ambities zijn groot en het potentieel is er: ik heb het gevoel dat we nog maar aan het begin van ons traject staan. Zo deed het feit dat we er vorig jaar in slaagden een reus als Coca-Cola binnen te halen, beseffen dat we heel hoog moesten mikken. Met name op de andere topbedrijven in de Fortune 500. Go big or go home. (lacht).”
Sterke, nieuwe profielen voor customer succes
Sterke groei betekent ook nood aan (veel) nieuwe high-end professionals, want de klanten zijn veeleisend en dat investeringskapitaal moet natuurlijk optimaal renderen. Voor het hoofdkwartier in Erembodegem bij Aalst alleen al zoekt CHILI publish om en bij de 35 profielen. “Dat is niet zo evident, aangezien we software-ontwikkelaars zoeken, vooral dan met kennis van C-Sharp (C#), en daarnaast experts in marketing en sales. Omdat we verder sterk inzetten op customer succes, zoeken we ook mensen met ervaring in project management.”
CHILI publish is ook actief in het buitenland, met een salesvertegenwoordigingskantoor in Singapore en een vestiging in Chicago. In de VS werken momenteel vijf mensen, maar dat moeten er vijftien worden, om de grotere volumes aan te kunnen. Vandaag wordt immers 80 procent van de omzet uit het buitenland gehaald, en dat voor een lokaal bedrijf. “In totaal willen we onze teams in België en de VS verdubbelen en tot 85 mensen komen”, onderstreept Kevin de ambities, “zodat we verder kunnen professionaliseren, structureren en organiseren.”
Aalst – het nieuwe Silicon Valley
Die grote vraag in een krappe markt drijft echter de prijs van de talentenjacht op. Om de juiste mensen te vinden én te behouden, wil CHILI publish zich uiteraard als aantrekkelijke werkgever profileren. De belangrijkste troef is misschien wel de business zelf. Kevin: “Heel wat bedrijven werken met of als consultants. Maar wij zijn een productbedrijf. Dat betekent dat je op lange termijn aan de groei van een product kan (mee)werken. Zowel in development, marketing als in sales. We werken met zowel vaste medewerkers als consultants – dat levert boeiende gesprekken en trajecten op.
Wat mij betreft is Aalst klaar om het Silicon Valley van Vlaanderen te worden. Aangezien Brussel, Gent en Antwerpen al erg verzadigd zijn, ben ik ervan overtuigd dat een stad zoals Aalst een belangrijke groeipool zal worden.
“Daarnaast is onze locatie een mooie plus: het hoofdkwartier van CHILI publish bevindt zich in een mooi kantoorcomplex langs de E40 bij Aalst, zodat onze medewerkers niet de ring van Brussel, Gent of Antwerpen moeten trotseren. Wat mij betreft is Aalst zelfs klaar om het Silicon Valley van Vlaanderen te worden. Aangezien Brussel, Gent en Antwerpen al erg verzadigd zijn, ben ik ervan overtuigd dat een stad zoals Aalst, dicht bij een snelweg, een belangrijke groeipool zal worden. Ook al omdat wij ambitieuze mensen aantrekken die geen zin meer hebben om in de file te staan, omdat ze hun werk willen kunnen combineren met een persoonlijk leven buiten het werk.”
Thirsty Thursday en crossfitten – all work and no play werkt niet
“Nog een troef is dat wij ruimte voorzien voor continue opleiding en dus levenslang leren. Die opleiding kan uiteraard extern, maar er wordt ook intern tijd besteed om te leren van meer ervaren collega’s. Daarom hechten we veel belang aan een gezonde mix tussen junior en senior profielen. En gaan we niet alleen voor inspanning, maar ook ontspanning. Zo gaan zij die daar zin in hebben elke tweede donderdag stappen, onder de noemer Thirsty Thursday. Verder voorzien we tweemaal per jaar een uitstap met het hele (internationale) team. De eerste keer organiseren we een heus teamevent, de tweede uitstap vindt plaats tijdens ons community-event, dat meestal in het buitenland doorgaat. De sportievelingen kunnen twee keer per week op de middag gaan crossfitten, betaald door ons. En mensen die geen auto willen, kunnen opteren voor een (elektrische) fiets. Meer nog, via het Flex Income Plan (FIP) kunnen ze zelfs een eigen fiets afbetalen via hun brutoloon. Maar de grootste troef blijft natuurlijk onze groep: de diverse groep toffe collega’s, die elke dag aan de slag gaat in een ambitieuze scale-up sfeer! Want wees gerust: de mensen die hier werken, voelen waar we willen geraken, en beseffen maar al te goed dat het ons menens is. Own it, is mijn eerste advies aan nieuwe medewerkers. Iedereen maakt hier hoe dan ook een impact.”
“Dat investeren in mensen was wat ons vanaf het begin overtuigde”, aldus Frank Maene, managing partner van durfkapitalist Volta Ventures. “We zagen een bedrijf dat groeit in verkoop, klantenbestand en medewerkers – zo’n 70 procent van de investering ging naar menselijk kapitaal, wat wij heel belangrijk vinden. Daarom zijn we ook nu weer in het verhaal meegegaan. Bijkomend voordeel was dat ze op het moment van hun eerste pitch al break-even draaiden (lacht). Wij hebben toen besloten om ze te helpen wat sneller te groeien, door het eventuele verlies daarbij op te vangen.”
Waag je kans met Break the Code
Leuk om weten: solliciteren voor een developer functie doe je bij CHILI publish niet door op klassieke wijze je CV op te sturen. “We hebben met Break the Code een uitdagende test ontworpen”, licht Kevin toe. “Solliciteren is voor beide partijen nu eenmaal een zoektocht. Omdat wij op zoek zijn naar heel specifieke profielen, willen wij bij kandidaten toetsen of zij een challenge, die ook binnen het bedrijf een uitdaging vormde, zelf aankunnen. De troef voor de kandidaat: hij/zij weet meteen of dit soort uitdagingen iets voor hen is, want ze krijgen na de test de resultaten te zien. De troef voor ons: wij kennen met die test meteen het niveau van de kandidaat. Bovendien kijken we niet alleen naar hun oplossing, maar ook naar de manier waarop de kandidaat de uitdaging heeft aangepakt.”
Wie zich aangesproken voelt om bij de ambitieuze scale-up CHILI publish aan de slag te gaan, vindt misschien wel tussen deze vacatures de gedroomde uitdaging.