De wereld is volop in verandering en het gaat steeds sneller. De invloed van online is voelbaar in alle sectoren en de impact van e-commerce op fysieke winkels onmiskenbaar. “Niet alleen in consumenten omgevingen rukt e-commerce op. Business-to-business e-commerce zal in de toekomst fel groeien en een doorslaggevende rol spelen in de manier waarop bedrijven onderling zaken doen. Op deze trend willen we anticiperen met bAUCTION.” vertelt Lien Desmet, samen met Xavier Dekeyster bezieler van het online platform. “bAUCTION is een online marktplaats exclusief voor bedrijven. Zonder BTW-nummer kom je er niet in.” vult Dekeyster aan.

B2B e-commerce aan de top van opkomende industrieën

In 2014 deed onderzoeks- en adviesbureau Frost & Sullivan research naar de 10 opkomende industrieën op basis van 4 factoren: aantrekkelijkheid van de markt, mogelijkheid om hun industrie te verstoren, de zekerheid van toekomstige activiteiten en de mate van innovatie. Hierbij kreeg business-to-business en retail e-commerce de hoogste score.

5,9 biljoen euro tegen 2020

Het totaalbedrag van de wereldwijde B2B online verkoop zal in 2020 oplopen tot 6,7 biljoen dollar (bijna 5,9 biljoen euro)! Dit komt overeen met 27% van de totale B2B verkoop die tegen 2020 goed is voor 25 biljoen dollar (bijna 22 biljoen euro). De 2 grootmachten China en de VS gaan met het grootste aandeel lopen, respectievelijk 2,1 en 1,9 biljoen dollar. “bAUCTION zal profiteren van het gegeven dat Europa op dit vlak nét iets minder snel evolueert. Nù is het moment om deze markt te claimen en professionele aan- en verkopers zoals fabrikanten, groothandels en retailers een oplossing aan te reiken om elkaar sneller te vinden.” zegt Desmet vastberaden.

“De toekomst van e-commerce ligt in dit soort platformen: zekerheid voor kopers en gemak voor aanbieders.” stelt professor en auteur Cor Molenaar in een blogpost op bAUCTION.

Connector die professionele aan- en verkoop makkelijker maakt

“Heel wat bedrijven worstelen met de snelle evolutie van de markt en de wijzigende klantrelaties waarbij de klant de controle overneemt. Hoe ga je als bedrijf om met een markt die plots sneller beweegt dan jouw organisatie? Je gaat op zoek naar nieuwe oplossingen want we doen geen zaken meer zoals vroeger. bAUCTION grijpt die opportuniteit en biedt bedrijven met haar online marktplaats een makkelijk, snel en veilig antwoord. We zien heel wat mogelijkheden in de toekomst, maar blijven met beide voeten op de grond. Eerst luisteren naar de gebruikers, bijsturen op basis van hun noden en inspelen op hun verwachtingen.” licht Dekeyster toe.

“We bieden bedrijven ook een veilige oplossing om de transactie te doen, want het kan over grote bedragen gaan. Zo krijgt de verkoper pas zijn geld nadat de koper zijn goederen ontvangt. Maximale veiligheid, optimale gebruiksvriendelijkheid en een persoonlijke aanpak zijn onze pijlers.” vult Desmet aan.

IT man & marketing madam

“Het platform is niet volledig nieuw, maar bestaat eigenlijk al sinds 2008 en haalde in het verleden reeds de pers. Te weinig aandacht leidde ertoe dat het platform niet optimaal werd uitgebaat en onvoldoende vernieuwd werd. Ik wist dat er meer in zat en sprak daarom Lien aan om de handen in elkaar te slaan voor een herlancering.” zegt Dekeyster die niet aan zijn proefstuk toe is. In 2005 richtte hij dxADSL op, een alternatieve internet provider die hij in 2011 verkocht aan Scarlet Belgium. Met zijn bedrijf DX-Solutions, een technologie incubator, ontwikkelt hij digitale oplossingen zoals het B2B e-trading platform bAUCTION. Intussen richtte hij ook Studyx (advanced web training) op en is hij co-founder van Constry.com (online verkoop ramen & deuren).

Lien Desmet is een marketing & communicatie professional in hart en nieren, al bijna 10 jaar actief in de reclamesector. Sinds 2013 werkt ze als Account Manager bij AB Creations waar ze bedrijven adviseert i.v.m. aangewezen communicatiestrategie en -aanpak. Daarnaast geeft ze regelmatig trainingen (o.a. over social media), is ze content writer voor Bloovi.be, branding consultant bij JCI Vlaanderen en PR & Communicatie verantwoordelijke van de West-Vlaamse Jonge Ondernemer 2015.

“Onze sterkte als team zit in onze complementariteit, we vullen elkaar perfect aan. Ik heb geen kaas gegeten van de technische kant waarvoor ik 100% op Xavier’s expertise vertrouw. Anderzijds is mijn ervaring op vlak van sales, marketing en communicatie een mooie aanvulling op de capaciteiten van Xavier.” verduidelijkt Desmet die haar eerste stappen zet in het ondernemerschap.

Registreren kan gratis op bAUCTION.eu, op voorwaarde dat je een bedrijf vertegenwoordigt. Tijdens E-shop Expo in Brussel spreken Lien en Xavier op 19 maart over disruptie en hoe bAUCTION inspeelt op de kracht van platformen.