Op donderdag 25 april heeft de Belgische Vereniging voor Interne Communicatie (BViC) haar jaarlijkse prijzen uitgereikt voor de Beste Interne Campagne en het Beste Personeelsblad. Het 6e congres, onder het thema ‘I love my company – employee engagement’, lokte ruim 180 professionals uit de communicatiesector naar het Radisson Blu in Antwerpen.
Het is intussen een traditie dat de BViC elk jaar op zoek gaat naar organisaties die op het vlak van Interne Communicatie een pluim verdienen. Een vakjury selecteert daarbij telkens 3 genomineerden in de categorieën Beste Personeelsblad en Beste Interne Campagne, waarna de congresgangers stemmen over de uiteindelijke laureaat van Beste Personeelsblad.
And the winner is…
Uit de 3 genomineerden voor Beste Personeelsblad (BASF Antwerpen, McDonald’s en UZ Gent) kwam het magazine ‘Punt’ van het UZ Gent als winnaar uit de bus. In haar rapport was de jury aangenaam verrast door de frisse, levendige en enigszins speelse stijl en grafische stijlelementen. Ook de precieze afbakening van het lezersprofiel, niet evident in een organisatie van 6.000 personen, is volgens de jury een knappe prestatie.
De prijs voor de Beste Interne Campagne ging naar het Agenschap Natuur & Bos, afdeling Vlaams-Brabant. Hun campagne ‘Elk stukje telt’ kreeg de hoogste onderscheiding. De jury prees vooral de manier waarop een verandertraject van een hiërarchische, autoritaire cultuur naar een cultuur van samenwerking, vertrouwen en zelfinitiatief tot bij àlle medewerkers werd gebracht. Runner-ups in deze categorie waren ZNA (=Ziekenhuis Netwerk Antwerpen)- ‘Mijn team is reuze’ (zilver) en Universiteit Gent - ‘Nooit meer koffiedik kijken’ (brons).
BViC-voorzitter Peter Op de Beeck kijkt terug een geslaagde editie: “Met scores tussen 71% en 82% op de algemene evaluatiecriteria (bruikbaarheid op het werk, keuze van het thema, kwaliteit van organisatie, sprekers, locatie en catering) deed deze editie het zelfs nog iets beter dan de voorbije. Kennisdeling en opleiding blijven de steunpilaren binnen BViC, en dit congres heeft daar zeker toe bijgedragen.”
Key note speakers waren Huib Koeleman (een Nederlandse autoriteit op het vlak van interne communicatie) en Stephan De Brouwer/Sabine Gekiere (McDonald’s België - beste werkgever 2013). Zij gingen met de aanwezige communicatiecollega’s dieper in debat over de belangrijke rol die Interne Communicatie kan en moet spelen bij het motiveren en engageren van medewerkers. In de namiddag stonden er praktische workshops op het programma.