Hoe voorkom je dat een corporate website meer wordt dan een praktische informatiegids? Snel en duidelijke informeren is belangrijk, maar kan je daarmee ook een potentiële klant of sollicitant overtuigen? Duik niet te snel in facts in figures over de diensten en producten, maar raak de doelgroep met een inspirerend verhaal.
Meer dan een sales kanaal
Als centraal communicatieplatform moet een website voldoende het verhaal van een bedrijf uitstralen. Dit zowel voor potentiële klanten, eigen medewerkers als mogelijke nieuwe medewerkers. Elk van deze doelgroepen moet je online weten inspireren zodat zij overtuigd zijn om een volgende stap te zetten.
Colfridis brengt zijn verhaal rond logistiek vakmanschap met inspirerende foto’s op de homepage.
VMB is er voor bedrijven die in volle dynamiek zijn (zoals Mobile Vikings).
Maersk gebruikt inspirerende foto’s om zijn bedrijfswaarden over te brengen.
Rest er nog plaats voor producten en diensten?
Uiteraard! Als de bezoeker een goed gevoel heeft (emotionële trigger) bij het verhaal, moet hij snel concrete informatie kunnen vinden (rationele trigger). Deze setup kan je helpen:
- Start met het inspirerende verhaal op home- en andere overzichtspagina’s
- Schakel over op feitelijke en meer rationele informatie op detailpagina’s
Zo zie je dat Unitt op overzichtspagina’s testimonials toont met een grote visual en meer gedetailleerde informatie geeft op de achterliggende dienstenpagina’s.
Op overzichtspagina’s laat Unitt zijn klanten vertellen wat hun sterkte is in 4 specifieke hosting diensten.
Op dieperliggende pagina’s vind je meer gedetailleerde technische info (Unitt).
De ideale detailpagina
Het is eindelijk tijd voor facts en figures! Op een detailpagina krijgt de informatie de bovenhand, maar toch, het moet daarom geen droge product- of dienstenfiche worden. Als bezoekers via Google rechtstreeks op een detailpagina zouden belanden, kennen ze het bedrijf mogelijk nog niet. Je zal dus toch ruimte moeten behouden om te inspireren en een band te creëren.
Een sectorpagina van Antenno.com combineert rationele en aspirationele inhoud.
Een dienstpagina van VMB.be combineert informatie met inspiratie en toont zijn medewerkers om een band te creëren met de bezoeker.
Samengevat in 3 concrete tips:
- Je kan potentiële klanten en nieuwe medewerkers overtuigen door hen te “raken” met inspirerende content.
- Gebruik vooral de overzichtspagina’s om het inspirerende verhaal te brengen.
- Geef op detailpagina’s de bovenhand aan informatie, maar creëer geen droge product- of dienstfiche.