Op verzoek van AutoScout24 heeft het bekende marktonderzoeksbureau GfK bijna 8.800 Europeanen gevraagd over welke eigenschappen en functies de auto van morgen zal beschikken. Volgens hen rijden er in de toekomst intelligente auto’s met nieuwe functies, zoals… automatische besturing!
Marktonderzoeksbureau GfK ondervroeg 8.800 Europeanen in de leeftijdscategorie 18 tot 65 jaar uit 7 landen (België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje). Zij vertegenwoordigen 68% van de totale autoverkoop in Europa.
De intelligente auto van morgen
Onze telefoon is al intelligent, binnenkort is onze auto aan de beurt. Bestuurders verwachten dat hun auto hen evenveel verbindingsmogelijkheden zal bieden als hun smartphone. Veel constructeurs houden nu al rekening met deze eis door hun modellen van een internetverbinding te voorzien. Toch is dat nog maar een begin, want zowel qua functies als toepassingen zijn de mogelijkheden vrijwel onbeperkt.
Nieuwe functies
De auto van morgen zal steeds meer informatie uitwisselen met zijn omgeving, de verkeersinfrastructuur en de andere voertuigen. Met zijn grotere intelligentie zal hij de bestuurder een reeks taken uit handen nemen.
Voor de Europese bestuurders moet hun auto in de toekomst vooral veiliger zijn. Het hoeft dus niet te verbazen dat zij in de eerste plaats kiezen voor gevarenherkenning en actieve ingrepen in risicosituaties (82,1% van de antwoorden). Onmiddellijk daarna volgt de “e-Call”, een systeem dat bij een ongeval onmiddellijk en automatisch een noodnummer belt. De hulpdiensten weten dan precies waar het ongeval plaatsvond en zij kunnen met de passagiers praten om na te gaan hoe zwaar de schade is. Dit is trouwens iets voor de nabije toekomst: de Europese reglementering bepaalt dat alle nieuwe voertuigen vanaf 2015 een e-Call aan boord moeten hebben.
In dezelfde lijn wenst 79,6% van de bevraagde personen dat hun auto over een diagnose- en oplossingensysteem voor defecten zou beschikken. 3 personen op 4 kunnen zich voorstellen dat hun voertuig via een soort “zwarte doos” een ongevalsrapport rechtstreeks naar de verzekeringsmaatschappij zou opsturen.
Geconnecteerde auto
De enquête ging ook in op de gewenste andere kenmerken van de “geconnecteerde auto”. Rijondersteuning en intelligente preventie van files scoren elk 77,3% (en 67,9% van de bestuurders wenst zelfs verkeersinformatie op de voorruit). Entertainment- en informatiesystemen, bijvoorbeeld om snel toegang te krijgen tot het internet of sociale netwerken, scoren een stuk lager. Het belang dat automobilisten aan deze functies hechten, verschilt per land. België is een van de landen die hiervoor weinig enthousiasme opbrengen (nauwelijks 50% van de Begen heeft er belangstelling voor).
“Uit onze enquête blijkt dat alle leeftijdscategorieën veel interesse hebben voor de geconnecteerde auto van de toekomst. Alle bestuurders en zeker de oudste zien er duidelijke voordelen in voor hun veiligheid. Het lijkt er dus op dat de nieuwe functies in de toekomst eerder ons comfort en onze veiligheid ten goede zullen komen dan ontspanning aan boord zullen brengen. Entertainment-functies zullen eerder terug te vinden zijn in topklassewagens of gezinsauto’s”, verklaart Vincent Hancart, Managing Director bij AutoScout24.
Automatische besturing
Seriemodellen die zonder bestuurder rijden, zijn nog verre toekomstmuziek, maar het idee van de automatische piloot wint veld bij constructeurs én consumenten. Zij zien in dat dergelijke systemen niet langer tot het domein van de sciencefiction behoren.
64,2% van de bevraagde personen verklaarde bereid te zijn om de automatisch piloot in te schakelen op het hele trajet of in bepaalde omstandigheden. Hier zijn grote verschillen tussen de landen. De Oostenrijkers en Spanjaarden staan er helemaal voor open, maar dat geldt niet voor de Fransen. “De autoconstructeurs hebben nog heel wat werk voor de boeg. Zij moeten de voordelen van de zelfsturende auto uitleggen en concreet aantonen. Veel bestuurders vrezen dat zij een stuk persoonlijke vrijheid moeten inleveren. Toch bieden deze systemen aanzienlijke voordelen voor het comfort en de veiligheid, zeker op lange trajecten, als je ziek bent, oud of gewoon vastzit in een file. Vergeet ook het geoptimaliseerde verbruik niet …”, meent Vincent Hancart.
Hoe ziet de auto van morgen eruit?
De Europese bestuurders aanvaarden moeiteloos dat het autoconcept radicaal zou worden omgegooid. Zij vinden dat de functie (rendement, milieuvriendelijkheid) bepalend is voor de vorm.
2 Europeanen op 5 zijn er trouwens van overtuigd dat de auto van de toekomst er heel anders zal uitzien dan het beeld dat wij er nu van hebben. Toyota levert met zijn Fun Vii een mooi voorbeeld van een totaal ander autoconcept. Het koetswerk bestaat volledig uit led-beeldschermen die reclame kunnen weergeven. 42,3% van de bevraagde personen (en vooral de jongere bestuurders) toonde zich bereid om tegen een vergoeding in dit soort voertuigen rond te rijden.