Vorige blog berichtte ik uitgebreid over mijn licht teleurstellende bezoek aan VR-World. Opvallend genoeg heeft net die ervaring ervoor gezorgd dat ik diezelfde dag alsnog van mijn sokken werd geblazen. Aangezien we toch vlakbij het centrum van Londen waren, besloten we even langs te gaan in de Audi Brand Store in het Londense Mayfair, waarvan we wisten dat ze ook gebruik maken van realtime rendering technologie in de showroom. En ditmaal raakten we wel moeiteloos onder de indruk. Waarom? Vijf dingen die je kan leren van de Audi virtual reality strategie.
1. Realtime rendering technologie hoeft niet per se met een VR-bril
Hoewel deze showroom ook helemaal in VR is uitgewerkt voor de HTC Vive, werkte men in Mayfair enkel met beeldschermen én zelfs dat was enorm indrukwekkend. Door te werken met grote beeldschermen verlies je gedeeltelijk het immersieve karakter van VR, maar de opstelling is cleaner, en het laat de verkoper ook toe met de klant te spreken. Bovendien kunnen meerdere mensen tegelijkertijd meekijken.
2. Ultieme virtuele personalisatie is key
Het totaalconcept is niet zo verschillend van wat je in de gemiddelde dealership overal ter wereld aangeboden krijgt. Je maakt je selectie uit verschillende configuraties en je krijgt een idee van hoe de wagen er dan uiteindelijk zal uitzien. Met één levensgroot verschil: er wordt niet gewerkt met vooraf genomen foto’s maar alles wordt instant gerenderd in een 3D-omgeving. Je kan er met ander woorden letterlijk elk hoekje van je gekozen wagen verkennen en inzoomen op het kleinste detail. Zelfs de stitching van je autozetel kan je in detail bekijken. Het eindresultaat wordt je letterlijk levensgroot voorgeschoteld. Elke keuze die je maakt, wordt rechtstreeks naar een reuzenscherm geprojecteerd, zodat je op het einde van je configuratie als het ware in je eigen nieuwe droomwagen zit.
3. Een tool die je brand én je sales boosten
In die Audi-showroom werd de toekomst van realtime rendering en VR als ultieme sales- en marketinginstrument letterlijk op het scherm getoverd. Na afloop wordt je eindconfiguratie per mail naar je thuis verstuurd of geshared op je Facebook account, en als klap op de vuurpijl kan je een virtueel ritje bekijken in de door jezelf samengestelde wagen. Ik zweer het je: het wordt erg moeilijk om hierna die bestelbon niet meteen te tekenen. Door je een gepersonaliseerde, levensechte ervaring voor te schotelen op basis van je eigen keuzes, weet je meteen wat die concreet inhouden. Niet alleen voel je je zo enorm betrokken bij het product, je krijgt ook een enorme waardering voor het merk. De kans is groot dat je na zo’n ervaring een echte merk-ambassadeur wordt.
4. VR en digital rendering worden deel van de marketingmix
Merken die vandaag gelijkaardige ervaringen inzetten zien het effect van een beter brandimago en customer engagement optreden. Net zoals we een hele poos terug de shift naar social media zagen, zal VR en realtime rendering deel uit gaan maken van de marketing mix. Maar de innovatieve bedrijven die hier vandaag mee uitpakken, kunnen het verschil nog maken.
5.Ga op zoek naar het potentieel voor jouw bedrijf of sector
Wil jij deel uitmaken van de innovatieve groep die hun doelpubliek aan hun merk verknocht krijgt? Ga dan snel op zoek naar wat VR voor jou kan betekenen. De toepassingen zijn niet eindeloos, maar ze reiken misschien wel verder dan je nu zou vermoeden. In een volgende blog ga ik verder in op wat we de komende jaren nog aan innovatie mogen verwachten.
Bekijk hieronder de VR-strategie van Audi in detail: