Op 18 en 19 april vond in San José de F8-conferentie plaats. Op dat evenement, georganiseerd door Facebook, kondigde CEO Mark Zuckerberg verschillende nieuwe zaken aan. Augmented Reality was dit jaar dé leidraad van de conferentie. Van AR-maskers en speciale effecten voor 360°-camera’s tot Facebook Spaces (een applicatie waar je virtueel met jouw vrienden en familie kan afspreken), Zuckerberg wil mensen op een meer diepgaande manier met elkaar laten communiceren dankzij AR. Naast het AR-hoofdstuk werden ook aankondigingen gemaakt over Messenger, chatbots en Facebook Live.

1) Augmented Reality

De grootste aankondiging die Facebook maakte, is dat het Augmented Reality zal invoeren. Zo kunnen mensen op een interactieve manier met elkaar communiceren. Zuckerberg gelooft dat de camera het platform bij uitstek zal zijn waarmee Augmented Reality gecreëerd wordt. De laatste paar weken introduceerde Facebook enkele nieuwe camera-kenmerken, waardoor de eerste stap al gemaakt werd. Zo zullen individuen en merken 2D-foto’s kunnen omtoveren tot 3D-foto’s. Ook het invoegen van virtuele informatie op een foto behoort dat één van de mogelijkheden.

“Zuckerberg gelooft dat de camera hét medium zal zijn waarmee Augmented Reality gecreëerd wordt” 

Door de invoering van AR beschikken marketeers over een volledig nieuw kanaal om mensen te bereiken met hun boodschappen. De mogelijkheden zijn hier eindeloos. Een leuk voorbeeld is dat je een foto neemt van een fles wijn en dat je, door op de fles wijn te drukken, informatie krijgt over het product en je recensies kan raadplegen.

2) Camera Effects Platform

Nadat Zuckerberg zijn visie over Augmented Reality had gedeeld, kondigde hij een tweede vernieuwing aan: Camera Effects Platform. Dit is een applicatie waar ontwikkelaars maskers en special effects kunnen creëren voor de Facebook camera. De twee hoofdproducten zijn Frame Studio en AR Studio.

  • Frame Studio: een creatieve app die het mogelijk maakt om vormen te ontwikkelen voor foto’s die getrokken zijn met de Facebook camera of voor profielfoto’s.
  • AR Studio: een applicatie waar geanimeerde maskers en interactieve effecten kunnen gecreëerd worden voor de nieuwe Facebook camera of Facebook Live.

Vorig jaar bleek uit onderzoek dat mensen minder posten op Facebook, met een daling van ongeveer 21%. Door Camera Effects Platform te lanceren, lijkt Facebook zijn gebruikers te willen stimuleren om op een leuke manier content te blijven posten.

“Met Camera Effects Platform wil Facebook mensen stimuleren om content te blijven posten”

3) Facebook Spaces

De volgende aankondiging is Facebook Spaces, een nieuwe VR-applicatie die het mogelijk maakt om rond te hangen met jouw vrienden in een leuke, interactieve virtuele omgeving. Het lijkt zelfs alsof je je in dezelfde ruimte bevindt. Facebook Spaces is al beschikbaar in de Oculus Store.

Met de aankoop van Oculus wil Facebook mensen met elkaar verbinden door middel van Virtual Reality. Ook marketeers kunnen hiervan profiteren en originele manieren bedenken om VR uit te buiten.

Enkele voorbeelden:

  • Een reisagentschap zou zijn reizigers eerst op een virtuele reis kunnen laten gaan alvorens ze hun tickets kopen.
  • Makelaars kunnen potentiële kopers meenemen op een virtuele tour door een huis of appartement.

4) Giphy en Facebook Live

Samen met de uitrolling van de camera als AR-platform, lanceert Giphy ook 3 nieuwe producten. Zo wordt het delen van GIF’s nog makkelijker gemaakt. Het product dat het meest in het oog springt is Giphy voor Facebook Live. Hiermee kunnen zowel jij als de kijkers van jouw livestream rechtstreeks GIF’s toevoegen. Dit zorgt voor een leuke en nieuwe manier van communiceren.

Voor marketeers is de invoering van Giphy voor Facebook Live zeker belangrijk. Het is namelijk zo dat Facebook live video’s hoger plaatst in de nieuwsfeed dan normale video’s. De update van Giphy kan zorgen voor meer betrokkenheid en kan jouw video’s beter doen scoren.

“Live video’s scoren beter dan normale video’s in de nieuwsfeed. Marketeers moeten dat uitbuiten”

Hoe werkt het?

  • Druk op de ‘Live’-knop in de Facebook-app
  • Druk op de toverstaf in de rechterbovenhoek
  • Selecteer ‘GIPHY LIVE’
  • Tik op ‘Go Live’

5) Messenger Business Bots

Vandaag zijn er ongeveer 100.000 chatbots op Messenger, terwijl er in september 2016 ‘slechts’ 33.000 waren. Om consumenten en merken beter met elkaar te laten communiceren, heeft Facebook hier een aantal updates uitgebracht. Een van de updates is ‘Chat Extensions’. Dankzij deze applicatie kunnen verschillende mensen tegelijkertijd chatten met dezelfde chatbot. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld met een groep vrienden een reis te boeken met de hulp van een Kayak-chatbot.

Een andere belangrijke update werd doorgevoerd bij M, de chatbot van Messenger. Hij kan luisteren naar jouw conversatie en op het juiste moment relevante suggesties maken. Bijvoorbeeld, als jouw vrienden en jij chatten over eten, zal M een voorstel doen om een bestelling te plaatsen bij één van de levering-bots of een restaurant in de buurt voorstellen.

Bron foto: Shutterstock

Dankzij deze bots kunnen marketeers hun klanten nog meer bijstaan. In plaats van te reageren op jouw Facebook-berichten te sturen via Messenger, heeft de klant de mogelijkheid om zijn vragen te stellen aan een chatbot, die 24/7 beschikbaar zal zijn. Het grote voordeel van bots is dat ze automatisatie realiseren.

6) Messenger Discover Tab

Aangezien, zoals hierboven vermeld, meer en meer bots worden ontwikkeld op Messenger wil Facebook zijn gebruikers helpen om de juiste chatbot te vinden op het juiste moment. Daarom werd de Discover Tab voorgesteld. Het is een nieuwe tak in de Messenger-app waar mensen bots kunnen ontdekken, nabijgelegen plaatsen kunnen leren kennen én bedrijven kunnen sturen.


De Discover Tab kan een betekenisvolle bron van verkeer zijn voor jouw onderneming. Aangezien chatbots relatief nieuw zijn, kan deze applicatie de stap naar de chatbots vergemakkelijken.


“De Discover Tab kan de stap naar chatbots vergemakkelijken”

7) ‘Smart Replies’ voor pagina’s

Kleine bedrijven moeten antwoorden op alle berichten die ze via Messenger krijgen. Dit is een uitdaging omdat daar veel tijd in kruipt. Facebook wil dat proces vergemakkelijken door de klantenondersteuning te automatiseren. Met Smart Replies lijkt Facebook enigszins in zijn opzet te slagen. Smart Replies maakt namelijk gebruik van artificiële intelligentie en helpt zo een eigenaar van een pagina efficiënter te antwoorden op vragen van zijn klanten. De meestgestelde vragen gaan over de openingstijden, richtingsaanwijzingen en contactgegevens. De artificiële intelligentie scant de informatie op de pagina en voorziet klanten rechtstreeks van een antwoord. Deze invoering is tijdsbesparend waardoor een marketeer zich kan focussen op de kwaliteit van zijn content in plaats van iedereen altijd van antwoorden te voorzien.

Facebook heeft ons opnieuw verrast met nieuwe, interactieve updates. Augmented Reality zal in de nabije toekomst nog evolueren en moet zeker in het oog gehouden worden. Marketeers moeten de koe bij de horens vatten en deze updates invoeren om zo de betrokkenheid met hun klanten te optimaliseren. Chatbots zullen zorgen voor automatisering, al is de vraag of ze altijd de goede antwoorden zullen voorzien. De tijd zal het wel uitwijzen. Naar welke update kijk jij het meest uit?