Na maanden van geruchten is het uiteindelijk zover: de immens populaire chat-app Snapchat krijgt voor het eerst advertenties. Filmstudio Universal is de eerste adverteerder die Snapchat’s nieuwe advertentieplatform aan een test onderwierp. Het toonde een filmtrailer van 20 seconden ter promotie van de komende horror-film Ouija. Voorlopig zijn ads enkel gelanceerd in de Verenigde Staten. Verwacht wordt dat Snapchat ads stelselmatig zal uitrollen naar de rest van de wereld. 

Advertenties

Snapchat liet er geen gras over groeien. Zo kondigde het vorige week vrijdag aan dat het met ads zou starten. Zaterdag was de Ouija-trailer al de zien op Snapchat. Advertenties in Snapchat zullen te zien zijn onder “Recente Updates” bovenaan je vriendenlijst. Ads en berichten van vrienden zijn duidelijk te onderscheiden door het ’sponsored’-labeltje bij advertenties.

Als je een ad bekijkt op Snapchat verdwijnt ze automatisch en krijg je ze nooit meer te zien. Als je ervoor kiest om de ad niet te bekijken dan verdwijnt de ad automatisch na 24 uur. Voorlopig zijn ads enkel te zien in de Verenigde Staten. Hieronder wat je te zien krijgt als je op de ad klikt: 

Snapchat verdiende tot hiertoe geen cent

Snapchat verdiende tot hier toe nog geen cent, maar kreeg al heel wat geld van risico-investeerders toegestopt. Facebook probeerde ook meermaals om het bedrijf in te lijven. Snapchat hield het been stijf. De waarde van Snapchat wordt momenteel op 10 miljard dollar geschat.

“Understandably, a lot of folks want to know why we’re introducing advertisements to our service. The answer is probably unsurprising – we need to make money.“ - Snapchat

Volgens eMarketer komen de ads op het goede moment. In de VS zouden adverteerders dit jaar zo’n 6 miljard dollar spenderen aan digitale video advertenties. Volgens eMarketer zou dat budget alleen maar blijven stijgen. Tegen 2018 zou dat budget zelfs 12,7 miljard dollar bedragen.