Hoewel crowdfundingplatform KickStarter een geweldig concept is en veel mogelijk maakt, zijn er een aantal zaken waar je best rekening mee houdt als je zelf een campagne lanceert. Pas bijvoorbeeld op voor Britse oplichters zoals David Green, BoostMyCampaign, James Westinghouse of Social Influencer Group die je beloven je campagnedoelen te bereiken. Eens je hen betaald hebt, hoor je ze nooit meer terug. En ik kan ervan meespreken.
Mijn allereerste campagne via KickStarter was alles behalve een succes. Niet alleen behaalde ik mijn doelen niet, ik werd ook nog eens opgelicht voor 500 euro.
Hoe dat gebeurde?
Niet lang na het indienen van mijn project, begon ik berichten te ontvangen in mijn KickStarter-mailbox. Verschillende so-called (weet ik nu) online marketing bedrijven boden me hun diensten aan om mijn project te promoten. Ze beloofden me genoeg ‘backers’ (geldschieters) voor het behalen van mijn vooropgestelde bedrag. “80 % van de projecten die we ‘boosten’, behalen hun doel”, kreeg ik te horen van James Westinghouse van Social Influencer Group. Klonk aanlokkelijk, dus ik ging mee in het verhaal.
500 euro online overgeschreven
Ik had besloten om op 2 paarden te wedden, en betaalde netjes 150 EUR aan David Green van BoostMyCampaign en 350 euro aan James Westinghouse van Social Influencer Group. De websites zagen er betrouwbaar uit, in elk geval niet onbetrouwbaar.
En dus betaalde ik online via PayPal.
Opgelicht door BoostMyCampaign
Van BoostMyCampaign aan wie ik 150 euro betaalde, heb ik helemaal niets meer vernomen. Na herhaaldelijke pogingen tot contact via mijn KickStarter-mailbox, Facebook-chats, hun Facebook-pagina en hun website besloot ik dan ook dat het zinloos was. Ik heb er ook geen enkele ‘backer’ bijgekregen. Besluit: Ik was opgelicht.
Opgelicht door James Westinghouse
James Westinghouse, aan wie ik 350 euro betaalde, is een ander verhaal, maar is eveneens je reinste oplichterij.
Van ‘hem’ kreeg ik zo nu en dan eens een mailtje. Met printscreens die moesten aantonen dat ze wel degelijk mijn project aan het promoten waren. Hoewel ze me 50 uur actieve promotie beloofd hadden, kreeg ik enkel een aantal gedane Facebook-posts te zien. Ik had ook al gauw door dat deze mailtjes standaard waren, en niets voorstelden. En ‘backers’? Die kreeg ik al helemaal niet.
Ook deze laatste heeft me dus opgelicht. Voor 350 euro. Zo getuigt ook een voorgaand slachtoffer op de website RIPOFF REPORT (lees hier de getuigenis). Inderdaad, dat had ik beter op voorhand even opgezocht.
Niet helemaal naiëf
Was ik hierin nu helemaal naïef geweest?
Ja, waarschijnlijk wel, dat weet ik nu.
Maar zo heel ondoordacht was mijn beslissing nu ook weer niet.
Ik koop immers vaak iets online. Zoals zoveel mensen. En meestal kan ik de fraudeurs er zo uithalen. Want nog nooit kreeg ik te maken met oplichterij.
Maar de criminelen schepten een vertrouwelijke sfeer:
Vroeg ik meer info?
Dan kreeg ik die.
Toonde ik interesse?
Dan werd me nog steeds niets opgedrongen.
Het gevaar schuilt dus in de kracht van de overtuiging en het scheppen van vertrouwen waarin deze criminelen uitstekend geschoold zijn.
Wat zegt KickStarter?
Niets. Na mijn melding dat er via hun website frauduleuze praktijken gebeuren, heb ik geen reactie gekregen.
Kan ik mijn geld terugkrijgen?
Misschien, we zullen zien. Mijn klacht bij de Consumenten Ombudsdienst werd na enkele weken doorgestuurd naar de juridische dienst van het Europees Centrum voor de Consument. Zij vragen een bewijs van de transactie, de overeenkomst en de correspondentie tussen BoostMyCampaign en ik.
Hoe te vermijden?
Simpel: ga niet in zee met online marketing bureaus die zich via KickStarter spontaan aanbieden. Probeer eerst en vooral zelf je campagne te verspreiden onder je vrienden en familie. Of contacteer een Belgische betrouwbare online marketingprofessional.
Kickstarter nog gebruiken?
Jawel hoor. KickStarter blijft een prachtig platform, dat veel mogelijkheden schept. Maar zoals dat bij alles het geval is, is het oppassen geblazen.