Van de chocolade aan de kassa van de supermarkt tot de kleur van je website en de producten die je in de verf zet op je webshop: het is allemaal neuromarketing. Deze relatief nieuwe discipline binnen de marketing gebruikt inzichten uit de sociale psychologie om de conversie aan te zwengelen. “Marketing kan consumenten beïnvloeden. Bij neuromarketing ga je nog een stap verder, en ga je nieuwe én bestaande klanten conversiegericht overtuigen’, verduidelijkt expert Reinout Van Zandycke, die gespecialiseerd is in de psychologie van het overtuigen.
Zoals de naam al doet vermoeden, slaat neuromarketing de brug tussen neurowetenschappen en marketing. Neurowetenschappers gaan na hoe ons brein reageert op verschillende prikkels. Neuromarketing gaat die (meestal onbewuste) hersenprocessen vertalen naar concrete marketingacties. Door marketing wetenschappelijk te benaderen en de hersenen op de juiste manier te prikkelen, maak je die acties overtuigender en vergroot je de conversie.
Door marketing wetenschappelijk te benaderen en de hersenen op de juiste manier te prikkelen, maak je die acties overtuigender en vergroot je de conversie
“Neuromarketing voegt een wetenschappelijke laag toe aan marketing, en zorgt ervoor dat ze het buikgevoel overstijgt”, legt Van Zandycke uit. “Creativiteit blijft onmisbaar, maar bij de meest succesvolle campagnes gaat die hand in hand met psychologie. Als je meet en begrijpt wat mensen drijft wanneer ze keuzes maken en beslissingen nemen, kan je dat proces beïnvloeden om hen te overtuigen. Dan kan je met relatief kleine ingrepen al een heel grote impact realiseren. Alleen al de kleur van een website veranderen, heeft een belangrijk effect op de manier waarop consumenten naar die site kijken. Je call to action van helemaal onderaan naar een prominente plaats bovenaan je blog verhuizen, kan wonderen doen voor je conversie.”
Sterk gericht op conversie
Neuromarketing gaat heel breed. Het gaat bijvoorbeeld over de Twix of de Snickers die je nog snel meegrabbelt aan de kassa van de supermarkt. “Instant gratification”, legt Van Zandycke uit. “Als we een hongertje hebben en ons aan de kassa realiseren dat we na het supermarktbezoek eerst nog moeten koken voor we kunnen eten, gaan onze hersenen naar suiker verlangen. Dat is pure wetenschap. Als daar aan de kassa dan chocolade onze ogen ligt uit te steken, dan pakken we alvast eentje mee voor onderweg. Klassieke neuromarketing.”
“Neuromarketing is heel erg gericht op conversie. Alle grote webshops maken er volop gebruik van. Door de meest verkochte producten prominent te tonen, gaan ze bijvoorbeeld de verkoop van die producten boosten. Mensen zijn sociale dieren, ze willen bij de groep horen. Monkey see, monkey do. Als we last krijgen van keuzestress zullen we naar die producten grijpen die ook andere consumenten kopen. Het kan bizar lijken, maar waar prijsbrekers uitpakken met promoties gaan andere bedrijven soms vooral hun duurste producten het meest prominent in de verf te zetten. Zo verankeren ze die hogere prijs als maatstaf bij hun klanten. Ook dat is neuromarketing.”
Monkey see, monkey do. Als we last krijgen van keuzestress zullen we naar die producten grijpen die ook andere consumenten kopen
“Nudging is vandaag heel populair. Bij die discipline van neuromarketing kan je met simpele trucjes gedrag in de ‘goede’ richting sturen. Een fietsenproducent had het probleem dat zijn fietsen vaak beschadigd aankwamen bij klanten. Door een flatscreen op de verpakking af te beelden, daalde het aantal beschadigde fietsen met 70 procent. Priming is al een meer geavanceerde vorm van neuromarketing, waarbij je met beelden bepaalde associaties gaat oproepen. Als je zetels verkoopt en op de achtergrond pakweg wolkjes zet, dan gaan mensen rustig worden en onbewust de meer comfortabele modellen kiezen. Plaats je bij wijze van spreken dollartekens op de achtergrond, dan zullen ze veel meer op prijs selecteren. Zo kan je keuzes gaan sturen.”
Technologie maakt neuromarketing toegankelijk
Neuromarketing is niet nieuw, legt Reinout Van Zandycke uit. Maar de discipline is de afgelopen jaren wel véél toegankelijker geworden. “Neuromarketing maakt gebruik van wetenschappelijke inzichten over hoe mensen reageren op bepaalde prikkels. Vroeger had je een hersenscan nodig om die overtuigingsprocessen te meten. Die waren natuurlijk duur en tijdrovend, en je kon ook niet zomaar zelf een paar proefkonijnen optrommelen. Alleen de grote bedrijven hadden de middelen om die wetenschappelijke inzichten te verzamelen en ze te vertalen in hun marketing.”
“Maar nu neemt software de rol van de hardware over. Tools als Google Analytics of Hotjar leren je ongelooflijk veel over het gedrag van mensen. Je kan meten hoe ze zich online gedragen. Op welke online prikkels reageren ze? Op welke prikkels niet? Neuromarketing is enorm gedemocratiseerd. Ook jouw bedrijf kan die inzichten vandaag verzamelen, maar je hebt steeds een uitgekiende strategie nodig om het maximum uit neuromarketing te halen.”
Concrete uitdagingen meteen aanpakken
Van Zandycke doceert over neuromarketing aan de Altis Business Academy, een nieuw opleidingsinstituut dat dagopleidingen organiseert voor bedrijven die hun manier van werken willen aanpassen aan de nieuwste inzichten uit verschillende disciplines. “Dit soort opleidingen zijn het perfecte format”, zegt Stephanie Stals van Altis, “omdat je iets meekrijgt dat je meteen in de praktijk kan brengen. Een opleiding als Neuromarketing past perfect in dat plaatje: door de techniek toe te passen, kan je een directe impact hebben op hoe je bedrijf zijn marketing benadert.”
De focus van de opleidingen ligt telkens op concrete uitdagingen waar bedrijven mee geconfronteerd worden
“De focus van de opleidingen ligt telkens op concrete uitdagingen waar bedrijven mee geconfronteerd worden”, benadrukt Stephanie. “Hoe ga je om met conflicten op de werkvloer? Hoe wapen je je bedrijf tegen hacking? Hoe richt je werkplekken zo in dat werknemers zich optimaal kunnen concentreren? Allemaal uitdagingen waar bedrijven vandaag op botsen, geen uitdagingen die binnen vijf jaar misschien op hen afkomen. Bovendien worden de opleidingen telkens gedoceerd door echte experts, zoals Reinout Van Zandycke, die met twee voeten middenin de dagdagelijkse realiteit staan.”
Benieuwd hoe neuromarketing jouw klanten kan overtuigen en je business doet converteren? Ontdek de eendaagse opleiding samen met het volledige aanbod bij Altis Business Academy.