De laatste tijd zie je “conversie” steeds vaker als buzzword verschijnen. Er rijzen conversiespecialisten en –experts op en er worden congressen rond georganiseerd. Er wordt daarnaast ook meer en meer gegoocheld met statistieken en cijfers bij webbureaus.
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het heel positief dat mensen zich eindelijk bewust worden van conversie: het omzetten van een potentiële, geïnteresseerde klant in een “kopende” klant.
Waarom heeft het zo lang moeten duren?
Wat ik mij afvraag, is waarom de bewustwording in het Vlaamse weblandschap zo lang heeft geduurd. Mensen zoals Gerry McGovern, Jakob Nielsen, Steve Krug, Aartjan Van Erkel,... zijn er al jaren mee bezig en bloggen/schrijven er heel regelmatig over. En toch, als ik met collega webbouwers praat, is er bijna niemand die één van deze “grondleggers” kent.
Er worden al meer dan 20 jaar commerciële websites gebouwd, maar in Vlaanderen is er tot nu bijna nooit stilgestaan bij de conversie, de ROI voor de klant. Er worden vooral mooie websites gebouwd. We hebben ons gefixeerd op verschillende websitebeheersystemen, Flash, SEO, sliders op de homepagina, ... We sprongen vooral heel gemakkelijk op voorbijgaande karren, maar nooit met een duidelijke visie. Waarom doen we eigenlijk wat we doen?
Conversie is meer dan een paar usabilityregels toepassen
Ik merk op dat wanneer gepraat wordt over conversie er vaak de link wordt gelegd naar gevonden worden in Google en “usability”. Maar de essentie van conversie zit niet in deze regels. De essentie zit in empathie met je klant en hun (potentiële) klanten (lees websitebezoekers).
- Wat wil je klant bereiken met zijn/haar website?
- Wat verwacht de websitebezoeker van de website? Wat wil die daar komen doen?
Jij bent de online expert, niet je klant
Je mag nog naar 100 congressen gaan, als je je laat leiden door je klant die vraagt om bijvoorbeeld met sliders te werken op de homepagina, of om het hoofdmenu onderaan te plaatsen heeft dit geen enkel nut. Jij bent de expert in jouw vak. Niet je klant.
Vul nu maar zelf je teksten in
De realiteit toont aan dat de meeste webbouwers zich nog te veel laten leiden door zijn/haar klanten. Dat komt omdat de meeste webbouwers zich beperken tot het maken van een design en een framework. Maar uiteindelijk een lege doos afleveren.
Beste klant, denk nu maar zelf na over jouw strategie en vul maar zelf je teksten in. Wij zijn weg.
Is je bureau klaar voor het bouwen van conversiegerichte websites?
Oprecht en klantgericht communiceren, een website bouwen met als doel de sales- en groeistrategie van je klant ondersteunen, moet geworteld zitten in de visie van je (web)bureau. Het is niet iets dat je (in) één keer doet. Het is niet zomaar springen op een kar. Het is ook niet iets dat zomaar technisch kan.
Wil je oprecht te weten komen waarom mensen geïnteresseerd in de producten/diensten van jouw klanten, waarom ze tot aankoop overgaan, welke woorden ze gebruiken in het beschrijven van die producten/diensten, … ?
En dan is er het projectmanagement
Als je conversie gerichte websites wil bouwen, sta je ook best even stil bij je projectmanagement en bij je manier van aanpakken:
- Waar wil je klant naartoe met z’n bedrijf?
- Hoe kan de website hem/haar daar in ondersteunen?
- Heb je nagedacht over strategie en over hoe je alles (technisch) gaat uitwerken?
- Werken copywriters samen met informatie architecten?
- Hebben grafische vormgevers en programmeurs genoeg voeling met de “eindgebruikers”?
- Hoe ga je alles opvolgen en testen?
- …
Het kan je klant weinig schelen hoe je het doet
Op het eind van de rit interesseert het je klant weinig dat zijn website gebouwd is op CMS X of Y, dat het een “handgemaakte” website is of een template, dat het kick-ass websites zijn die zogezegd scoren, …
Ze zijn op zoek naar meer omzet, meer klanten. Maak dat duidelijk aan de hand van harde cijfers en bewijzen.
Maar eigenlijk doen we bijna allemaal hetzelfde
Als je kijkt naar de website van 10 doorsnee webbureaus, zeggen ze allemaal hetzelfde. Ze bouwen mooie, hedendaagse, responsive, … websites op een bepaald CMS. Portfolio’s gevuld met mooie designs.
Maar de échte resultaten zitten in wat de website heeft opgeleverd voor de klant:
- kwalitatieve leads
- meer omzet
- meer klanten
- …
Het is niet logisch dat een bedrijf investeert in een website, dat te maken heeft met marketing, zonder ROI te verwachten. Toch?
Een grote stap in de goede richting
Als techneuten moeten we het grote plaatje zien. De manier waarop mensen iets aankopen of een beslissing nemen is de laatste jaren, mede door het internet, enorm veranderd. Online speelt een grote rol in het proces van beslissing nemen bij consumenten. Empathie, psychologie, marketing en een goede technische uitvoering zijn hierbij de keycomponenten.
Het organiseren van congressen en de aandacht die naar conversie gaat, is een stap in de goede richting. Nu volhouden ☺
NVDR: Blij dat we met Bloovi op het juiste spoor zitten :)