Nu een start-up de nieuwe ‘way of doing business’ is, technologie non-stop in ontwikkeling is en de zuidelijke landen herstellen van de financiële crisis, is er een nieuwe manier van outsourcing in opkomst. Bedrijven zijn op zoek naar nieuwe markten voor dienstverlening, ontwikkelen nieuwe strategieën, veranderen en optimaliseren het outsourcen van hun activiteiten in offshore-locaties om ze te internaliseren of ze kiezen voor nearshoring. Johan Van Lent, Managing Partner / BDM van Alumnos nv legt uit waarom:
Transformeren en innoveren door middel van outsourcing
De behoefte aan deze nieuwe diensten komt voort uit de noodzaak om zowel hun producten en diensten als hun bedrijfsprocessen te transformeren en te innoveren. Innovatie en waardecreatie staan bovenaan de agenda van nagenoeg elk bedrijf tegenwoordig en outsourcing moet hen daarbij helpen. Nearshoring is outsourcen van diensten in een nabijgelegen locatie. Dat kan gaan om Oost-Europese bestemmingen maar net zo goed om Spanje, Portugal of Noord-Afrika bijvoorbeeld.
Het voordeel van diensten uitbesteden naar teams dichtbij is dat je in dezelfde tijdzone werkt, het geringe cultuurverschil en het feit dat je gewoon minder tijd besteed aan het om en weer reizen. Bovendien spreken de meeste werknemers in landen dichtbij België vloeiend Engels, wat de communicatie bevordert.
Deze resources staan klaar voor een outsourcing avontuur
Er is een reorganisatie van de service supply chain aan de gang, met een groeiende keuze voor de markten in Europa en het Midden-Oosten. Landen als Portugal, Spanje of Marokko zitten niet stil. Een enorme hoeveelheid geschoolde jongeren hebben tijd gehad om verder te studeren en hun curriculum te ontwikkelen en staan klaar om te worden ingezet op uitdagende projecten.
De verschillende landen die outsourcing resources aanleveren hebben elk hun eigen strategieën en posities voor de levering van diensten. “Maar één ding hebben ze gemeen,” zegt Johan, “nearshoring betekent dat het extended team op slechts een paar uren reizen is verwijderd van het lokale team.” Dat betekent dat een outsourcing project altijd in handen is van mensen die bereikbaar zijn op het moment dat een bedrijf hen nodig heeft. Culturele verschillen zijn klein en deze nieuwe generatie spreekt vloeiend Engels.
Waarom training tijdens een nearshoring project nodig is
De traditionele redenen om aan nearshoring te doen zijn vooral kosten, tijdzone, compatibele cultuur, data security en de toenemende druk van opgelegde regelgeving. “Bedrijven zijn daarom geneigd om de stap naar outsourcing te overwegen maar beseffen niet dat er ook training en voorbereiding bij zo’n project komt kijken.” Gecontroleerde nearshoring betekent dat de lokale medewerkers verbonden zijn en zich verbonden voelen met het extended team. "En dat begint al tijdens de voorbereiding."
Het is daarbij belangrijk om de afdeling of soms zelfs het hele bedrijf onder de loep te nemen. Het begin van zo'n traject is dan meestal de mogelijkheid onderzoeken van het vertalen van alle relevante documenten naar het Engels. “Al onze teams worden gematcht met het lokale team van het bedrijf op basis van wat het Belgische bedrijf zoekt en wilt. Onze lokale recruiters gaan ter plekke aan de slag. Zij kennen de sollicitatieprocedures van het land waar het extended team zit, waardoor ze gericht kunnen zoeken en vragen stellen.”
"Ook het lokale team wordt getraind en ondersteund om met hun nieuwe extended team aan de slag te gaan. Leren skypen of leren communiceren met mensen in het Engels zijn bijvoorbeeld zaken waar bedrijven niet meteen bij stilstaan in hun outsourcing proces. Nochtans is het net door de juiste tools te gebruiken en te leren communiceren zonder face to face met iemand te spreken, dat een nearshore outsourcing project goed loopt."
Ben jij gewonnen voor het idee van nearshoring?