Bron foto: Shutterstock
Onderzoek van Avanade legt de nood bloot voor bedrijven om intelligente automatisering toe te passen binnen een tijdspanne van 3 jaar om de productiviteit op te krikken en zichzelf te blijven onderscheiden op innovatievlak. Meer dan de helft van bedrijfsleiders wereldwijd heeft er vertrouwen in dat intelligente automatisering het huidige personeelsbestand eerder zal vergroten dan er simpelweg jobs vervangen zullen worden.
Vandaag botsen heel wat bedrijven op een zogenaamd productiviteitsplafond waarbij het niet mogelijk is om de productiviteit te verhogen door middel van de traditionele aanpak die momenteel bestaat. Intelligente automatisering biedt nieuwe mogelijkheden om de concurrentie achter zich te laten. Bedrijfsleiders moeten echter heel wat psychologische en culturele barrières omtrent intelligente automatisering overwinnen om succesvol te zijn. 79% van de respondenten geeft aan dat interne tegenstand bij verandering een belangrijk obstakel is om technologie op basis van artificiële intelligentie te implementeren in het bedrijf.
De opmerkelijkste bevindingen van het onderzoek zijn:
- 31% van de bedrijven gebruikt vandaag reeds intelligente automatisering. Dit aantal zal tegen 2020 verdubbelen.
- 86% van de bedrijfsleiders is overtuigd dat zijn bedrijf binnen 5 jaar zeker gebruik moet maken van intelligente automatisering om aan de top te blijven in hun vakgebied.
- Volgens bedrijfsleiders zullen de belangrijkste voordelen van intelligente automatisering productiviteit (50%) en snellere time-to-market (45%) zijn.
- Bijna de helft van de bedrijfsleiders wereldwijd (43%) denkt dat intelligente automatisering meer werknemers de mogelijkheid zal geven om meer tijd te besteden aan complexe opdrachten en innovatie. Consumenten die bevraagd werden in het VK, Amerika en Duitsland hebben dezelfde mening als bedrijfsleiders op dit punt.
- 60% van de bevraagde consumenten stelt dat het waarschijnlijk is dat intelligente automatisering eerder jobs zal vervangen dan er bijkomende te creëren.
- Het is duidelijk dat bedrijfsleiders nieuwe technologische mogelijkheden zullen moeten omarmen om relevant te blijven in een wereld die steeds meer gestuurd wordt door artificiële intelligentie. Bijna twee derde (60%) van de bedrijfsleiders stelt hierover dat een beter begrip van nieuwe technologieën, zoals artificiële intelligentie, en de mogelijkheid om een toegenomen personeelsbestand te managen (53%), belangrijker zal worden in de eerstvolgende 5 jaren dan traditionele bedrijfstakken zoals sales en marketing.
Avanade CEO Adam Warby verduidelijkt: “Bedrijfsleiders erkennen het potentieel van intelligente automatisering om de productiviteit te verhogen. Dat door meer toegevoegde waarde te halen uit data, en door werknemers te verlossen van repetitieve taken zodat zij kunnen focussen op handelingen die een menselijke interventie vereisen en menselijke toegevoegde waarde, zoals innovatie”.
“Maar er blijft veel werk op de plank. Zo mogen bedrijfsleiders dan wel overtuigd zijn van het potentieel van intelligentie automatisering, de werknemers blijven nog steken in de klassieke angst van mens versus machine en moeten nog overtuigd worden. Om relevant te blijven, moeten bedrijfsleiders een duidelijke visie ontwikkelen op artificiële intelligentie en hun werknemers informeren en coachen over hoe intelligente automatisering de persoonlijke en professionele capaciteiten kan verbeteren”.
Intelligente automatisering werd voor de respondenten van de survey beschreven als een vorm van artificiële intelligentie waarbij machines het proces van leren, beslissingen maken en acties van mensen nabootsen door middel van intelligentie op basis van doorgedreven analytics en cognitieve services. Voorbeelden van intelligente automatisering zijn chat bots, object/speech herkenning en natural language processing.