foto: shutterstock.com

Radioreclame blijkt een bijzonder efficiënte multiplicator voor online campagnes te zijn. Of het nu een actie is op Facebook, de lancering van een nieuwe app of het genereren van traffic naar een e-shop, website of webplatform, door radioreclame kan de ROI en naamsbekendheid gemaximaliseerd worden. Hoe dat komt? Var, de regie die de reclame beheert op de VRT-radionetten, zette enkele feiten over de relevantie van radioreclame op een rijtje:

90% Vlamingen luistert naar radio

In een gemiddelde week luistert (volgens het CIM Radio-onderzoek) zo’n 90% van de Vlaamse bevolking naar de radio. Dat geldt voor zowat alle doelgroepen, jong & ouder, en alle sociale klassen. Desondanks de toenemende digitalisering en toevloed aan entertainment mogelijkheden blijft radio nog steeds een grote rol spelen in het dagelijks mediadieet van de Belgen.

Mobiel massamedium

Radio is het meest mobiele massamedium. Mensen luisteren thuis, onderweg, via de autoradio, de smartphone, of via het traditionele radiotoestel. Online luisteren blijkt ook in de lift te zitten, de grootste stijging zit volgens het CIM Radio-onderzoek vooral bij de jongere leeftijdsgroepen. In 2014 werd er 90 miljoen uren naar VRT-radio geluisterd via online kanalen (de app Radioplus of streaming); in 2015 was dit reeds opgelopen tot 150 miljoen uren.

Mensen gaan sneller over tot actie

Online & radio blijken tegenwoordig een natuurlijke match te zijn. Zo blijkt dat een kwart van de radioluisteraars (VRT MEMO-onderzoek 2015) tijdens het luisteren online gaan en tal van websites of sociale media bezoeken.

Hierdoor zijn ze in staat om meteen tot actie over te gaan na het horen van bepaalde informatie. De cijfers bewijzen dit ook. Eerder onderzoek van Google & radioregie Var toonde aan dat er een duidelijke stijging is van de het aantal Google zoekopdrachten tijdens de radiocampagnes van merken. Een url vermelden in een radiospot is natuurlijk de meest directie manier om snel traffic te genereren.

Persoonlijke band dankzij zender community

Veel luisteraars bouwen een persoonlijke en intieme band op met ‘hun’ radiozender of favoriete presentator. Dat blijkt alleen al uit geslaagde massa-evenementen als Music for Life van Studio Brussel. Radiozenders zijn een draaischijf voor communities, niet alleen on air of tijdens evenementen en acties maar ook bv op hun Facebook-pagina’s. Die band straalt ook af op de radioreclame (en de merken) tussen de programma’s.

Kostenefficiënt

Radio is relatief goedkoop. Zeker in verhouding met het grote bereik, de hoge frequentie en de bewezen kracht om mensen online te doen gaan. De productie van een goede radiospot hoeft echt niet duur te zijn (en kan heel snel op antenne!). 

Meer info over cases & onderzoek op de site van Var.