De krapte op arbeidsmarkt neemt alsmaar toe, waardoor steeds meer bedrijven af te rekenen krijgen met een chronisch tekort aan medewerkers. Dat de strijd om (jong) talent volop woedt, is niet meer dan een logisch gevolg. Nederlandse arbeidsmarktexperts zijn echter van mening dat werkgevers er goed aan doen om af en toe hun ideale medewerker-bril eens af te zetten en verder te kijken dan hun neus lang is. Er zijn heus nog wel mensen te vinden, maar ben jij als werkgever ook bereid je eisen bij te stellen? In dit artikel lees je 6 tips die jou kunnen helpen om slimmer te scoren op de krappe arbeidsmarkt.
Eigen schuld?
Volgens het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt zullen er zeker tot 2020 grote tekorten ontstaan op de arbeidsmarkt. Paul de Beer, bijzonder hoogleraar Arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam, kent de getallen maar verbindt er liever nog geen conclusies aan. “De enige zekerheid is dat we geen zekerheid hebben. Conjunctuur is nu eenmaal grillig, dat zag je in 2008. Niemand voorspelde de val van Lehman Brothers en de crisis erna.”
De Beer nuanceert: “Een absoluut arbeidstekort bestaat eigenlijk niet. Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om de vraag aan te passen aan het aanbod - of andersom. Simpel gezegd: je moet op tijd op zoek naar oplossingen, dat hoort bij goed ondernemerschap.”
Tijdens de crisis hebben bedrijven zitten slapen. In goede tijden spenderen ze te veel. Maar gaat het slechter, dan trappen ze massaal op de rem. Investeer altijd in mensen, in goede maar zeker ook in slechte tijden
Of er voldoende naar oplossingen wordt gezocht? “Nee. Zeker tijdens de crisis hebben bedrijven zitten slapen. In goede tijden spenderen ze te veel. Maar gaat het slechter, dan trappen ze massaal op de rem. Bezuinigingen, ontslagrondes. Wat doe je zélf om een personeelstekort en uitstroom te voorkomen? Investeer altijd in mensen, in goede maar zeker ook in slechte tijden. Concurrentiekracht krijgen we in Nederland niet door lage loonkosten, wel door hoge kwaliteit van medewerkers”, aldus De Beer.
1. Spreid je winkansen
Kijk kritisch naar jouw eisen. Heeft iemand echt drie jaar ervaring nodig? Of kan een starter het wel leren, met wat extra aandacht? Rob Groot, Business development director bij YoungCapital, ziet dat bedrijven die meewegen met de arbeidsmarkt, de strijd om de kandidaat winnen. “Ze kijken breder naar het talent op de markt, kiezen bewust voor iemand met minder ervaring die wel een leergierige ingesteldheid heeft. Ze moeten het vak misschien nog leren, maar op lange termijn komt het bedrijven goedkoper uit.”
2. Verplaats je in jouw doelgroep
Heb jij je doelgroep verbreed? Zoek dan uit wat die extra kandidaten belangrijk vinden aan een baan. Onderzoeken met betrekking tot de doelgroep lezen is een mooie basis, maar persoonlijke gesprekken zijn ook belangrijk. “Werkgevers weten vaak onvoldoende wat jongeren beweegt. Mijn advies: verdiep je in hun leefwereld”, aldus HR-manager Marleen Schuurman.
3. Benadruk de voordelen en niet de eisen
Leg in je vacatures de nadruk op de voordelen van de baan voor je doelgroep en minder op jouw eisen. Je zal er wel eerst achter zien te komen wat de doelgroep belangrijk vindt. Vandaar dat Schuurman het belang onderstreept om je te verdiepen in hun leefwereld.
4. Geef een heldere salarisindicatie
“Jongeren gaan nu vooral voor zekerheid. Ze zagen hoe hun ouders in de crisis hun baan kwijtraakten. En ze zien nu de strengere hypotheekeisen die banken aan starters stellen. Geld is essentieel”, aldus Schuurman. Een heldere salarisindicatie geven is dus belangrijk. Zo laat je zien dat je begrijpt dat geld belangrijk is.
5. Maak een prioriteit van je bedrijfscultuur
Zijn je huidige werknemers nog tevreden? Vraag het hen aan de hand van een enquête en pak waar nodig de belangrijkste pijnpunten aan. De achterdeur dicht houden scheelt weer een hoop extra werven.
6. Werk aan je flexibiliteit
Ieder mens wil graag vrijheid. Kijk wat jij kunt doen om thuiswerken en flexibele uren mogelijk te maken. En vergeet die inspanningen niet te vermelden in je vacatures!
Op dit moment heb je het als werkgever niet meer voor het kiezen, stelt Marleen Schuurman. “Jouw aanbod telt zwaarder dan jouw eisen. En om een steengoed aanbod te kunnen doen, moet je wel weten wat jouw doelgroep belangrijk vindt. Verdiep je dus in je kandidaat en wees bereid om je flexibel op te stellen. Met deze mindshift lukt het je vast om ook in deze krappe arbeidsmarkt talenten aan te trekken. Het kost gewoon iets meer moeite.”