Met infographics kan je op een erg duidelijk manier je boodschap over brengen. Daarom is het niet onlogisch dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om infographics te lanceren. Van plan om ook te beginnen met infographics? Daarom enkele tips over hoe je best van start gaat:
1. Ken je doelpubliek
De belangrijkste sleutel tot een succesvolle infographic is het begrijpen van je doelpubliek. Want daarvoor creëer je je infographic. Vergeet jezelf daarom zeker niet eerst de vraag te stellen “wat wil mijn doelpubliek?”. Daarom is het de moeite waard een goed onderbouwde set van persona’s te hebben voor je aan een project begint. Bij het maken van persona’s wordt de typische klant voor een business of website met één persoon weergegeven. Deze krijgt een naam, beschrijving en persoonlijke kenmerken en doelen. Deze techniek zorgt voor een beter begrip van je klanten.
2. Bepaal je focus
Net zoals bij alle andere content heeft ook de best presterende infographic steeds een doel. De focus moet liggen bij één enkel topic. Als er meerdere topics zijn, creëer je ook meerdere infographics. Als je deze allemaal probeert in één visual te verwerken, kan dit verwarrend overkomen.
3. Aandacht voor de flow
Een infographic vertelt een verhaal. Het verbindt alle punten en neemt de lezer mee van het begin tot het einde. Het creëren van een flow is essentieel om de lezer mee te nemen in het verhaal en te overtuigen of leren uit je boodschap.
4. Hou het simpel
Alle informatie moet passen in een visuele vorm die in één oogopslag te waarnemen valt. Probeer niet al te veel tekst in je geheel te plaatsen, anders loop je het gevaar je focus te verliezen. De meeste infographics gebruiken meerdere lettertypes. Hou het desondanks toch simpel en gebruik er niet te veel. Zorg er daarnaast ook voor dat zelfs de kleinste lettertjes goed leesbaar zijn. Zorg daarbij voor genoeg witruimte tussen de afbeeldingen. Zorg ook dat je aandacht naar de hoofdzaak getrokken wordt. Wanneer er geen witruimte is, is het moeilijk uit te maken waar de belangrijkste boodschappen zich bevinden en waar je moet beginnen om de infographic te lezen.
5. Promoot je boodschap
De informatie zal niet vanzelf viraal gaan. Jij moet actief je creatie promoten, net zoals alle andere content. Door andere bronnen in je markt aan te spreken, je infographic deelbaar te maken met social plugins en gebruikers te vragen om het te delen.
6. Zorg voor een goede headline
Hiervoor geldt hetzelfde als voor een blog artikel. De titel is steeds zeer belangrijk om initieel de lezers te trekken. Een goede titel beschrijft de grafiek, grijpt de aandacht van de lezer en kan in één oogopslag gevat worden.
Deze blogpost in een infographic zien?
Uiteraard heb ik daarvoor gezorgd.. ;)
Bron: OMCollective