Cijfers tonen aan dat minder content via Twitter wordt gedeeld dan twee weken geleden. De hoeveelheid content dat gedeeld wordt via Twitter flink zou gedaald zijn. Slecht nieuws voor het sociale netwerk. Nochtans heeft het de daling volledig aan zichzelf te danken.
Onbegrijpelijke beslissing?
Twitter besloot onlangs om de share count van content die gedeeld wordt op Twitter niet langer te berekenen. Hierdoor wordt het aantal social media shares op Twitter niet langer correct getoond op tal van content websites. Voor heel wat blogs en nieuwsplatformen een onbegrijpelijke beslissing.
Gevolg: social shares via Twitter dalen
De beslissing lijkt nu ook negatief uit te pakken voor Twitter. Zo berekende Shareaholic dat het het aantal content dat gedeeld wordt via Twitter daalde naar 11,28 procent. In de maanden daarvoor had Twitter volgens Shareaholic nog een gemiddelde van 12.39 procent in totaal aantal social shares.
De daling kwam er vlak na Twitters beslissing op 20 november om de share count niet langer te tellen. Shareaholic haalde de data uit meer dan 300.000 content websites waar hun plugin wordt gebruikt.
Steeds vaker staat het aantal shares garant voor de populariteit van een stuk content. Nu het aantal content dat gedeeld wordt via Twitter niet langer wordt geteld vinden critici dat Twitter haar eigen populariteit ondergraaft. De cijfers lijken deze bewering nu ook aan te tonen.
Benieuwd om te zien of Twitter deze beslissing terug zal draaien!