foto: shutterstock.com

Terwijl er de laatste jaren vooral gesproken wordt over het ondersteunen van de ondernemer en zijn of haar start-up, wordt er heel weinig gezegd over het grootbrengen van deze baby. En vooral: ervoor zorgen dat je het voedt tot een groot en productief exemplaar. Daar ben ik sinds enkele jaren mee bezig. Ik deel graag 5 belangrijke punten die ik onderweg tegenkwam.

Voor we verder gaan wil ik de term scale-up nog even verduidelijken.

“Scale-ups zijn ondernemingen die jaarlijks 20% groeien in omzet of personeel en dit over een periode van 3 jaar. Scale-ups moeten met minstens 10 medewerkers zijn bij het begin van deze transitie.”

Bron: organisation for economic co-operation and Development (oecD)

1. Zorg dat je er klaar voor bent

Als je bedrijf niet geniet van een comfortabele winst en een vlotte oplevering van je product of dienst, denk dan nog even na of dit het juiste moment is. 74% van de scale-ups faalt door het vroegtijdig schalen. Het kriebelt uiteraard om sneller te willen gaan, maar dan loopt het mis. De ongeduldigaard in mezelf heeft het hier vaak lastig mee.

Automatiseren en structuur

Je ziet het al voor je, je sales en marketinginspanningen hebben effect … daar is die eerste grote bestelling! Cool, maar wat als je infrastructuur en team niet klaar zijn om grotere volumes te verwerken? Probeer te automatiseren waar mogelijk: controleer je sales processen,  facturatie (e-facturatie), CRM, workflow …

Onthou: geautomatiseerde processen zijn schaalbaar, de grootte van jouw team schalen is een pak moeilijker. Tip: bepaal enkele duidelijke kpi’s zodat je zeker bent wanneer je er écht klaar voor bent. 

2. Loslaten en Delegeren

Founders van kleine bedrijven hebben een grote invloed op de kwaliteit en productiviteit van zowel het product als de organisatie. Daarom is loslaten erg belangrijk, zodat je bedrijf sneller kan groeien zonder dat jij als bedrijfsleider een bottleneck wordt. Dit loslaten is één van de moeilijkste zaken die er zijn. Daar ben ik als controlefreak getuige van.

Door de jaren heb ik geleerd dat, als je jouw baby wilt zien groeien, je moet leren delegeren. Geef je team de juiste verantwoordelijkheden, leid hen op en stoom hen klaar. 

Zodra ze klaar zijn, laat je het even los (paniek?). Na een bepaalde periode probeer je bij te sturen tot je overbodig bent. Het klinkt vreemd om overbodig te worden in je eigen bedrijf, maar het creëert ruimte voor strategie, de verdere groei en de toekomst! Dit gebeurt met vallen en opstaan: het is niet erg om af en toe een stap terug te moeten zetten. Zolang het uiteindelijke doel haalbaar blijft.

3. Kapitaal

Als je wilt groeien, heb je kapitaal nodig. In een start-up heb je vaak genoeg met enkele duizenden euro’s en een strategische ondernemer, in een scale-up zal je meer nodig hebben.

Financiële relaties binnen een start-up

In je start-up heb je al goeie relaties opgebouwd met de bank, subsidie instellingen, business angels en eventueel al enkele VC’s. Zo niet, maak daar zeker werk van. Het is niet omdat men vandaag niet in je product of model gelooft, dat men er volgend jaar niet zal in geloven.

Informeer deze mensen tijdig, plan per kwartaal een meeting in en bezorg hen een stand van zaken. Zo krijgen ze ook een voeling van jouw aanpak en je persoonlijkheid. Gebruik je liever je eigen financiële reserves? Ook dat kan uiteraard.

Waarvoor is er kapitaal nodig in een scale-up?

  • Extra personeel met management capaciteiten
  • Opleidingen personeel
  • Structuur brengen en documenteren van processen
  • Automatisering van processen
  • Marketing (campagnes, online en offline, inbound marketing, …)
  • Nieuwe markten aanboren
  • Cashflow

Hou hier dus zeker rekening mee!



4. Netwerk

Je product of dienst mag nog zo goed zijn - als je wilt groeien, dan zal het kennen van de juiste mensen je een duwtje in de rug geven. Je zal nieuwe klanten, markten en menselijk kapitaal nodig hebben. In zulke gevallen is je netwerk heel belangrijk en goedkoper dan dure marketingcampagnes.

Een netwerk is uiteraard niet alleen nemen, je zult ook moeten geven om het maximale eruit te halen. Als ik anderen kan helpen, doe ik dat altijd met plezier. Een netwerk zoals BRYO, JCI, Etion, Unizo helpt je een aardig stuk vooruit.

Maar …,  het werkt in beide richtingen!

5. Raad van advies

Hoe goed je ook je eigen bedrijf ook kent, een externe adviesraad van ervaren rotten is goud waard! Mensen met jaren ervaring op de teller kunnen je helpen nadenken over je nieuwe challenges. En dat een viertal keer per jaar.

Bovendien hebben ze na een tijdje een helicopterview van je business en jouw markt - dat werkt verbluffend goed! Het spreekt voor zich dat je advies kunt inwinnen om nieuwe perspectieven te openen. Maar uiteindelijk neem JIJ wel de finale beslissing. De mensen van je adviesraad worden trouwens meestal ook ambassadeurs van je bedrijf. Een dubbele win, dus!

Een scale-up is leren en investeren, en dat elke dag opnieuw. Het is vallen en opstaan en dagelijks sleutelen aan de succesformule tussen klanten, personeel, kwaliteit, efficiëntie en schaalbaarheid. Verlies vooral de passie niet!