Voor tienduizenden schoolkinderen met dyslexie en leesproblemen is leren lezen allesbehalve evident. Het gloednieuwe avonturenspel Karaton is speciaal ontworpen om ook die groep kinderen zin te geven om te (leren) lezen. “Het spel benadert taaleducatie op een creatieve en humoristische manier, met uitdagingen én beloningen op maat van elk kind zodat het niet aanvoelt als een extra taak of huiswerk”, zegt Karaton-bedenker en –ontwerper Hannes Hauwaert, die als kind zelf worstelde met zijn dyslexie. Vanaf deze week gaan zo'n 100 logopedisten voor het eerst met Karaton aan de slag.
Traditionele methodes te saai
Voor vele duizenden schoolkinderen gaat een hele nieuwe wereld open wanneer ze leren lezen op school. Maar dat is niet voor alle kinderen het geval. Naar schatting hebben 20.000 lagereschoolkinderen dyslexie, nog eens zo’n 40.000 anderen zijn leeszwak. Zij hebben extra oefening nodig om goed te leren lezen, maar het ontbreekt leerkrachten vaak aan tijd om op maat te werken. Bovendien is het huidige aanbod ook niet afgestemd op de digitale leefwereld van kinderen tussen 6 en 12 jaar.
Hannes Hauwaert, de founder van Karaton, ontdekte op zesjarige leeftijd dat hij dyslexie had en deed er drie jaar langer over om te leren lezen. “Ik vond de oefeningen die ik kreeg heel saai en eentonig. Zoveel jaren later blijkt dat nog altijd een struikelblok voor kinderen met dyslexie en leesproblemen. Zo kwamen we op het idee voor Karaton: een zogenaamde ‘serious game’ die plezier en educatie combineert, en dyslectische en leeszwakke kinderen motiveert om te lezen.”
Spel op maat van elk individueel kind
Voor het educatieve aspect werkte Hannes Hauwaert nauw samen met de opleiding logopedie en audiologie van de faculteit Mens en Welzijn van de HoGent. “Logopedisten en ook (zorg)leerkrachten kunnen de resultaten bekijken en de oefeningen telkens aanpassen aan de progressie van elk kind”, legt Hannes Hauwaert uit. “Zo garanderen ze dat kinderen gradueel leren lezen, zonder stappen over te slaan, maar ook dat ze voldoende uitgedaagd blijven worden.”
Karaton is gebouwd op drie pijlers: educatie, motivatie en personalisatie. Oefeningen vervat in mini-games dagen de kinderen uit. Als ze die tot een goed einde brengen, mogen ze als beloning hun eigen virtuele wereld steeds verder uitbouwen. Ouders kunnen de vorderingen van hun kind op de voet volgen via een webplatform: de Karaton Academy.
Vanaf 20 september zal een honderdtal logopedisten, dat via crowdfunding vooraf intekende om de game mee te ontwikkelen en te testen, als eerste met Karaton aan de slag gaan. Op 25 oktober volgt dan de voorstelling aan het grote publiek – in de allereerste plaats aan kinderen en ouders - tijdens de opening van de digitale hub BeCentral in Brussel.