De Zweedse autoconstructeur Volvo gaat Spotify implementeren in hun infotainment systeem, optioneel op alle modellen. Volvo bestuurders krijgen hiermee toegang tot de volledige Spotify catalogus met meer dan 20 miljoen muzieknummers.

Hands-Off

De spraakbesturing van het infotainment systeem zal volgens Volvo volledig hands-off gebeuren. Zo zal de bestuurder zich kunnen concentreren met wat er op de weg gebeurt. Volgens Pascal de Mul, Head of Hardware Partnerships bij Spotify, zal de samenwerking met Volvo ervoor zorgen dat toekomstige Volvo bestuurders toegang zullen hebben tot de volledige Spotify catalogus van 20 miljoen muzieknummers.

‘Het systeem dat Spotify zal aansturen, Sensus connected touch, is zeer intelligent. Het verstaat ook slimme zoektermen. Zo kan je je auto vragen om naar ‘The Boss’ te luisteren, waarop hij nummers zal spelen van Bruce Springsteen‘, zegt Pascal De Mul.

 
Lex Kerssemakers, senior vice president Volvo, benadrukt dat je geen enkel ander apparaat zal nodig hebben om gebruik te maken de dienst. 'Het systeem werkt gewoon vanaf het dashboard van de auto,' zegt Kerssemakers.
 

Sensus Connected Touch

De muziekdienst is slechts een van de onderdelen van het vernieuwde Volvo infotainment systeem. Zo zullen bestuurders ook gebruik kunnen maken van verschillende soorten land- en navigatiekaarten en kan hij ook luisteren naar duizenden online radio stations. Meer feature van de Sensus Connected Touch kan je in onderstaand filmpje ontdekken:

 

Volvo is niet de enige autoconstructeur die inzet op deze technologie. Bijna alle merken zijn vandaag bezig met het ontwikkelen van een dergelijk systeem. Om te voorkomen dat alle systemen naast elkaar zouden gaan leven is er binnen de autoconstructeurswereld een opensource ‘In-Vehicule-Infotainement’ ontwikkelingsplatform gecreëerd. Meer info hierover kan je terugvinden op Genivi.org.