foto: shutterstock
Beste marketing manager,
Beste pitch consultant:
Nee, ons bureau doet niet mee met je creatieve pitch.
Vooraleer je schouderophalend het volgend goedgelovig agentschap contacteert, neem alsjeblief de tijd om onderstaande uitleg te lezen. Als bureau dat gespecialiseerd is in gedragsbeïnvloeding hebben we een aantal dingen te vertellen waarom de creatieve pitch een slecht beslissingsinstrument is om een bureauselectie te maken.
Het initiële pitchvoorstel haalt bijna nooit de uiteindelijke productiefase
Iedereen weet dit, dus laten we daar eindelijk eens transparant over zijn: het gepitchte idee haalt bijna nooit de finale campagne. Dat is ook logisch, als agentschap weten we bitter weinig van je bedrijf, je markt en je merk. En na de voorstelling van ons creatief idee, krijgen we toch waarschijnlijk te horen dat Dicky, de CMO die als bezige bij geen tijd had om de pitch bij te wonen, eigenlijk ook straffe ideeën heeft die kunnen bijdragen aan het project.
Conclusie: jullie bedrijf besloot zélf een agentschap in te schakelen, maar aan het einde van de rit hebben we beide bergen tijd en geld verspild omdat we terug van nul moeten beginnen.
Jullie weten als bedrijf niet waar jullie naar op zoek zijn ….
… En ons creatieve werk zal jullie gedachtenmolen wel in gang zetten. Of dat hopen jullie toch.
Diegene van jullie bedrijf die het hele project organiseert, heeft hij/zij kennis van wat creativiteit juist inhoudt? Hoe weten wij als agentschap of jouw creatieve en strategische kunsten verder reiken dan ‘dit is leuk’, ‘dit vind ik maar niets’? Of betrek je ons bedrijf in de hoop dat wij het denkwerk voor jou verrichten? Omdat je gelooft dat je zo die aha-erlebnis zal meemaken?
Ja, ook wij zitten met een hoop vragen en bedenkingen. Want je vage briefings zijn het resultaat van een gebrek aan algemene kennis. Het enige wat we bij de start meekregen was ‘doe eens zot’ of ‘think outside the box’. Zelfs het pitchbudget blijft een groot vraagteken, want diep vanbinnen ben je een van die cliché mensen die nog grotere cliché uitspraken doet als ‘op creatieve ideeën staat geen prijs’.
Je hebt geen flauw idee van wat een agentschap moet doen om met haar pitch jullie project binnen te halen
“We hoeven heus geen creatief voorstel van a tot z, gewoon een basisconcept”. Oké. Kennen jullie die reclame waarin twee mannen worden achtervolgd door een beer? Een van hen stopt om zijn loopschoenen aan te trekken. De andere vraagt waar hij in godsnaam mee bezig is: een beer zal altijd sneller zijn, toch? De jongen met de sportschoenen antwoordt: ik weet het, maar ik wil gewoon sneller zijn dan jou.
Het probleem met een pitch is dat het overtuigen van jullie bedrijf het gemakkelijkste is van de hele zaak. Slimmer, sneller en beter zijn dan de andere agentschappen: dat is pas harde koek. Elk agentschap weet goed genoeg dat ten minste één concurrerend agency over lijken gaat om de klant voor zich te winnen. Alle andere betrokken agentschappen zijn eraan voor de moeite, en zitten middenin een race naar de top.
Om later te moeten beseffen dat we veel meer geld hebben geïnvesteerd in de pitch dan we ooit hadden kunnen terugwinnen als we effectief waren geselecteerd. Maar dat kunnen we je niet kwalijk nemen. Je hebt de deelnemende agentschappen overtuigd om gratis werk te leveren voor jouw bedrijf. Waarom zou je in godsnaam dan betalen voor zaken als strategie?
Ideeën genoeg, maar het overbrengen ervan is pas écht moeilijk
Sterk werk is het resultaat van een goede verhouding tussen de klant en het agentschap. Als beide partijen in elkaar geloven en bereid zijn om het bijkomend gedoe, discussies en de zoektocht naar consensus te accepteren, komen de resultaten *bijna* vanzelf.
Elk project dat wij ooit hebben gerealiseerd, was een regelrechte nachtmerrie. Per slot van rekening moesten we ons harde werk beschermen tegen angstaanvallen, politiek gedoe enzovoort. Dus als je gelooft dat je gewoon een idee nodig hebt, in plaats van een agentschap: succes!
"Ideeën zijn niets waard. Een ambitieus idee in gang zetten tot het effectief ook wordt uitgevoerd: that’s where the magic happens."
Hoe pak je het wel aan?
Nu je weet waarom de creatieve pitch een vreselijk selectie-instrument is, is het tijd voor enkele suggesties voor hoe het wél moet:
1. Praat maximum met 7 agentschappen.
En neem de tijd om hen beter te leren kennen en hun visie op jouw bedrijf, markt en marketinguitdagingen te ontdekken. Geven ze blijk van kennis, wijsheid en ervaring met jouw bedrijf? Stellen ze relevante vragen? Natuurlijk mag je ons altijd contacteren.
2. Peil naar hun creatieve methodologieën
Hoe gaan de agencies te werk? Op welke manieren werken ze samen, met jou en intern? Hoe verkennen ze oplossingen en valideren ze hun ideeën?
3. Nodig maximum 3 agentschappen uit om een high-level strategie voor te leggen en betaal hen ervoor
Door te investeren in deze agentschappen bewijs je dat ook jij een professionele partij bent die strategisch denkwerk waardeert. Informeer naar hun kijk op de probleemstelling en op welke manier ze met je zouden samenwerken om tot een oplossing te komen. Maar vraag hen NOOIT om creatieve voorstellen te maken. Creativiteit is een basisproduct dat élk agentschap bezit. Besef dat het dus een kwestie is van je huiswerk te doen en hun websites uit te pluizen. Waar je precies naar moet zoeken? 1) zal het agentschap mijn probleem begrijpen 2) bieden ze mogelijk interessante perspectieven voor een oplossing en 3) zie ik mezelf met deze mensen in zee gaan?
4. Wees eerlijk met jezelf
Als je zelf niet de lakens uitdeelt over het budget, moet je de pitch ook niet organiseren. Je hebt er geen idee van hoeveel miserie je de agencies bezorgt, wanneer ze na bloed, zweet en tranen moeten ontdekken dat je eigenlijk weinig zeggenschap hebt over het project.
5. Deel het beschikbaar budget
Ook wij moesten het op de harde manier leren: als klanten hun budget niet vrijgeven, dan hebben ze er waarschijnlijk geen.
En nog één ding:
Liefste concullega-agentschappen die blijven meedoen met creatieve pitchrondes: als je gelooft dat de creativiteit van je idee jouw grootste troef is, dan mag je de boel opdoeken. Je business model is op sterven na dood. Je verdient het om te worden gedisrupt.
En aan al de pitch consultants die marketeers adviseren om creatieve pitchrondes te organiseren: er is een speciaal plekje voorbehouden in de hel voor mensen zoals jij.
Noot van de redactie: opinies vertegenwoordigen niet noodzakelijk de mening van Bloovi. Indien je het niet eens bent met de auteur en zelf een opinie wil schrijven. Laat het ons weten via info@bloovi.be