Bron foto: Shutterstock
Nu het medialandschap volop aan het veranderen is biedt virtual reality een nieuwe en unieke marketing opportuniteit voor merken: gebruikers van VR consumer niet langer passief je tagline of key message van je campagne, veel beter, ze participeren aan je merkbeleving. Ze maken deel uit van het verhaal dat jij hen wenst te vertellen.
Ik geef meteen twee sterke cases mee, recent gelanceerd door toevallig twee automerken: Jaguar en Audi. Jaguar lanceerde zijn I-Pace concept car met een fantastisch event dat je hier kan bekijken:
Audi Noorwegen maakte een heerlijke VR integratie in de showrooms voor de lancering van hun Audi Q5. Watch and enjoy the power of VR:
Creatief zijn is niet altijd duur
‘Ja makkelijk’, hoor ik jullie zeggen, ‘met zo’n monster budgetten kunnen we het ook’. Klopt, maar zijn wij niet ‘de kleine Belgen’ die elk jaar op de Cannes Lions met een vracht aan leeuwen terugreizen in onze koffer? Zijn wij het niet, die net door onze beperkte budgetten creatiever uit de hoek komen om onze consumenten te overtuigen, om hun aandacht te vatten, om hen mee te nemen in ons verhaal? Kijken de grote agencies uit New York of Parijs vaak niet kwijlend naar onze cases?
Customer in the driver seat
Virtual reality is een manier om je klanten letterlijk in jouw merk of jouw wereld te zetten. Het is een nieuwe manier van storytelling. Met virtual reality kan ik met de snelste wagen rijden, kan ik reizen naar de verste plekken op aarde en kan ik ook een product tot in het kleinste detail samenstellen op mijn maat. Merken kunnen deze ervaringen creëren, en hun klanten, beter dan ooit tevoren, laten dromen.
Nieuwe voordelen
Daarnaast biedt VR nog drie intrinsieke voordelen waar digital marketeers van smullen:
- De stortvloed aan data. VR wordt een platform waar we letterlijk elke beweging, interactie en keuze kunnen tracken
- De mogelijkheid om iets te hyper-personaliseren en te bekijken in full 3D. Drie keer raden waar iemand zijn nieuwe keuken zal kopen. Bij diegene die hem een 2D-plan heeft voorgeschoteld of bij diegene waar men zijn nieuwe keuken al op maat in VR kon samenstellen.
- Een nieuwe manier om verwachtingen in te lossen, aangezien het je toelaat om een nieuw product te proberen of een nieuwe service te ontdekken.
Nog geen wetten
Het zijn razend boeiende tijden voor iedereen, zowel merken, marketeers en VR-agencies want er zijn nog geen regels of wetten. Consumenten zijn dit nieuwe medium zeker nog niet beu, integendeel, het trekt hen net aan. De juiste content op de juiste plaats en het juiste moment zorgt net voor de fantastische reacties - en nog meer content in eerder klassieke media - die je je als marketeer wenst.
VR is een krachtige tool die in elke marketeer’s mediamix moet zitten. Overweeg dus zeker om in zee te gaan met een bureau dat over de nodige expertise beschikt.
Virtual Reality Tips voor Marketeers:
- Maak je VR content interactief
- Snap het medium en denk vanuit de klant
- Co-creëer met een VR-agency
- Maak een VR-experience om te gebruiken op lange termijn.
Gebruik jij VR al in je mediamix?