Iedereen kent wel zo’n type: iemand die denk dat hij of zij haast een heuse expert is, maar er eigenlijk amper iets van bakt. Irritant, vooral als je met zo iemand nauw moet samenwerken. Toch kan iedereen er ten prooi aan vallen. Maak kennis met het Dunning-Krugereffect, het psychologische fenomeen achter dit alles.
We overschatten onszelf
Weten hoe goed we in iets zijn, is meer dan een egoboost. Het helpt ons ook navigeren in ons dagelijkse leven en belangrijke beslissingen te nemen. Helaas zijn we er niet erg goed in. Uit onderzoek blijkt dat we onszelf continu overschatten. Zo denkt 88% van Amerikaanse chauffeurs dat ze beter rijden dan de gemiddelde autobestuurder. Een snelle rekensom leert ons dat minstens 33% daarvan zichzelf dus flink overschat.
We hebben er dus allemaal last van, maar waarom blijft die ene collega toch tot in het oneindige denken dat hij of zij zo’n topper is? Simpel: ze hebben helemaal niet door dat ze ergens slecht in zijn, net omdat ze zo weinig ervaring ermee hebben. Iemand die amper de spellingsregels kent bijvoorbeeld, zal niet door hebben dat een tekst vol fouten staat. Hun beperkte kennis is dus eigenlijk een dubbele vloek: als eerste zal iemand daardoor veel fouten maken. Als tweede zal die persoon niet door hebben dat hij of zij veel fouten maakt, omdat de kennis om die fouten te zien en verbeteren, ontbreekt. Dat is het Dunning-Krugereffect in z’n volle glorie.
Is er dan helemaal geen hoop meer voor jouw collega? Wees gerust, eens mensen door hebben dat ze in iets niet zo goed zijn, geven de meesten dat wel ruiterlijk toe. Alles wat ze nodig hebben, is iets of iemand die hen daarop wijst.
Ook omgekeerd mogelijk
Maar het Dunning-Krugereffect werkt ook omgekeerd: mensen met heel wat expertise overschatten de kennis die anderen hebben over dat specifieke onderwerp. Ze denken dat hun omgeving evenveel daarover weet als zijzelf, en schatten hun unieke kennis dus niet naar waarde. Ook dat kan problemen geven op de werkvloer. Zo iemand zal bepaalde informatie misschien niet met je delen, omdat hij of zij ervan uitgaat dat je dat al weet. Waardoor jij je werk niet naar behoren kan uitvoeren.
In beide gevallen geldt: communicatie is key. Vraag zelf actief feedback, en geef ook feedback aan anderen. Door anderen een spiegel voor te houden en vice versa, is de kans kleiner dat jij of je collega's aan het Dunning-Krugereffect ten prooi valt.
Meer weten? Bekijk dan dit filmpje:
Bron: Vox.com