We kijken maar liefst zes uur per week online naar tv-series, programma’s en films via on-demand streamingdiensten zoals Netflix of HBO. Een verdubbeling in vergelijking met 2011. Dat blijkt uit het TV & Media rapport van Ericsson, een onderzoek in meer dan twintig landen. Ook YouTube wint terrein: van de 680 miljoen geanalyseerde mensen kijkt één op de tien zelfs meer dan drie uur per dag via het populaire videoplatform.
1 op 10 kijkt langer dan 3 uur YouTube per dag
Uit het onderzoek blijkt dat websites als YouTube goed zijn voor een steeds belangrijker deel van onze video- en tv-ervaringen. Ongeveer één op de tien kijkt meer dan drie uur per dag video's op ‘user generated content’-platforms (UGC) , en één op de drie vindt het erg belangrijk om deze platformen ook thuis op de televisie te kunnen bekijken.
De groeiende bekenheid van YouTube en co lokt ook steeds meer mensen die op zoek gaan naar manieren om problemen op te lossen én om bij te leren. Zo kijken we gemiddeld 73 minuten per week naar educatieve en instructievideo’s.
"We merken dat steeds meer mensen de voordelen van een digitale wereld leren kennen. Problemen oplossen of cursussen volgen via het internet zijn voordelen die voor iedereen nuttig zijn," zegt Saskia Van Uffelen, CEO Ericsson Belux.
Mobiel tv kijken groeit
We gebruiken onze smartphone en tablet steeds vaker om naar onze favoriete programma’s te kijken.
"61 procent gebruikt hier tegenwoordig zijn smartphone voor. Dat is een stijging van 71 procent in vergelijking met 2012," zegt Saskia Van Uffelen.
En bij tieners is het nog straffer: zij gebruiken twee derde van hun kijktijd een mobiel apparaat om video’s en tv te kijken.
Marathon series en live-tv boomen
Meerdere aflevering van een tv-serie achter elkaar kijken, het zogenaamde ‘binge-viewing’, is in hoog tempo uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van onze tv- en video-ervaring. Dit is vooral te zien bij abonnees van diensten als Netflix, Amazon Prime en HBO. 87 Procent van deze abonnees ‘binge-viewen’ minstens één keer per week.
Opvallend is ook dat ondanks de successen van streamingsdiensten zoals Netflix en Youtube, de populariteit van lineaire tv erg groot blijft. Dit is vooral te danken aan de kwaliteitsvolle en live content waar de operatoren voor zorgen. Denk maar aan live-uitzendingen van belangrijke sportwedstrijden.
"We zitten momenteel in overgangsfase waar zowel onze digitale als traditionele kanalen belangrijk zijn. Het digitale biedt ongekende mogelijkheden, maar lineaire tv heeft dan weer een grote sociale functie, het kan gezien worden als het kampvuur van de huiskamer. Iets wat de familie bij elkaar brengt en zorgt voor quality time met elkaar," besluit van Uffelen.
Het rapport is gebaseerd op interviews met meer dan 22.500 mensen in 20 landen, in de leeftijdscategorie van 16 tot 69 jaar.