Webbureau Media Mates uit Izegem heet voortaan Black Lion. De transformatie van het bedrijf en de lancering van het in house ontwikkelde cms Shuttle zijn de aanleiding voor de nieuwe naam. Eind dit jaar betrekt het team van Black Lion ook een nieuw kantoor in Kortrijk. Bloovi sprak met zaakvoerder Klaas Geldof over de transformatie van de onderneming die hij in 2006 onder de naam Media Mates startte: “We hebben de werkwijze om een website te creëren revolutionair veranderd.”
"In de digitale sector moet je jezelf constant heruitvinden"
“Het zijn wonderlijke tijden voor mensen die met technologie bezig zijn,” zegt Klaas, “onze sector verandert enorm snel. We bestaan al een heel eindje: tien jaar is in de websector een eeuwigheid. We hebben wel wat naambekendheid, maar teveel mensen beschouwden ons als een ouwe rot in het vak, die misschien nog wel goed werk levert, maar niet echt meer vernieuwend is. Als je wilt blijven meetellen, is het noodzakelijk jezelf constant opnieuw uit te vinden.
We hebben de afgelopen tien jaar een enorme evolutie gezien, waarvan de mobiele revolutie de grootste is. Maar ook bijvoorbeeld het hele cloud-verhaal: we konden ons tien jaar geleden niet inbeelden dat we ooit tegen klanten zouden zeggen dat ze onbeperkte webruimte hebben.
We vinden het de max om dat te mogen meemaken en voelen ons geprivilegieerd dat we er ons beroep van hebben kunnen maken.”
Het Apple-principe
Om te blijven meetellen, investeerde Media Mates de laatste twee jaar veel in technologie en procesoptimalisatie. In die twee jaar werkte Klaas en zijn team in stilte aan de ontwikkeling van het volgens hen ultieme content management systeem Shuttle.
Klaas: “Veel bestaande oplossingen zijn open source. Die zijn echter meer op programmeurs gericht en minder op eindklanten. Er ontbreekt bij open source systemen ook meestal een overkoepelende visie.
Wij geloven in het Apple-principe: een gecontroleerde omgeving waarbij we onze visie doortrekken door heel het platform. Enkel dan kan er een perfecte gebruikerservaring en service gegarandeerd worden.
Meer dan ooit nodig concurrentiepositie te versterken
Klaas: “Door die jarenlange inspanningen hebben we de werkwijze om een website te creëren revolutionair veranderd. Dat had ook een enorme impact op onze manier van werken. Een website opzetten is nu één geïntegreerd proces. Dat maakt ook dat onze interne processen zodanig efficiënt zijn dat we dit op een betaalbare manier kunnen doen.
Black Lion is niet hetzelfde bureau als Media Mates, dat nu alleen bepaalde dingen anders doet. Nee, we zijn echt wel een heel ander bureau geworden: we hebben onszelf als webbureau opnieuw uitgevonden.
Met de nieuwe naam willen we accentueren dat we een ander bureau zijn dan de rest, want er is concurrentie genoeg. We willen benadrukken dat we niet meer het zoveelste webbureau in het rijtje zijn. Het is meer dan ooit nodig om onze concurrentiepositie te versterken en onze verschillen in de verf te zetten.”
Klaas is er dan ook van overtuigd dat ze met de ommezwaai naar een nieuwe technologie en aanpak de beste kunnen zijn in het ontwikkelen van websites: “We creëren een dynamische tool, een werkinstrument waarmee je alle kanten op kunt en dat gemaakt is om mee te groeien met een bedrijf. Dat gaat veel verder dan de klassieke cms'en.
Bij de traditionele werkwijze die de meeste webbureaus hanteren, gaat er heel wat tijd over de ontwerpfase voor de website echt gebouwd kan worden. Hierdoor gaat kostbare tijd verloren die beter benut kan worden.
Door de geïntegreerde aanpak worden alle overbodige omwegen uitgeschakeld en brengen we door designing in the browser een ontwerp heel snel tot leven. Zo krijgt een klant al van in het prille begin zicht op het eindresultaat en is hij actief betrokken bij ‘the making of’.
Daarnaast zijn we geëvolueerd naar een strategische partner en aanspreekpunt voor alle aspecten van een webproject: het succes van een website hangt immers in grote mate ook af van de teksten, beelden en vindbaarheid in zoekmachines.”
Team van externe raadgevers
Om erover te waken dat Black Lion zo professioneel mogelijk blijft werken en de vooropgestelde resultaten worden behaald, krijgt de Black Lion-zaakvoerder ondersteuning van een team externe raadgevers.
Klaas: “Het is een team van drie ondernemers met een pak ervaring. Laat ze ons gerust de mannen met de grijze haren noemen. Alle strategische en andere beslissingen die op tafel liggen, worden uitvoerig met hen besproken.
De laatste zes maanden zijn ze nauw betrokken geweest bij alle beslissingen die met de rebranding te maken hebben. En dan vooral met de vraag: doen we het of niet? Alle pro's en contra's zijn op tafel gegooid, de concurrentie is bekeken en andere rebrandings geanalyseerd.
Uiteindelijk hebben zij ook bevestigd dat het groeitraject dat we de laatste tijd hebben doorlopen niet te onderschatten is, en een hele nieuwe identiteit op zijn plaats is.”
Nieuw kantoor in Kortrijk
De externe raadgevers onderstrepen de open cultuur en vlakke structuur die Klaas als zaakvoerder van Black Lion heeft gecreëerd: “Ikzelf als zaakvoerder zit tussen de mensen en ben nauw betrokken bij alles.
We werken ook hard aan de werkomgeving en op dit moment verbouwen we een oude fabriek in Kortrijk, die eind 2016 onze thuisbasis wordt. Heel het team is betrokken bij de inrichting van het nieuwe kantoor en kijkt enthousiast uit naar de verhuis.”
Meewerken aan deze revolutionaire manier van websites bouwen? Black Lion zoekt nog versterking van back-end en front-end developers, bekijk hier de Black Lion vacatures.