foto: shutterstock.com

“Marketeers beschouwen online media als een buzzword”. Dit was in 2004 de conclusie van de Yearly Marketing Survey van The House of Marketing. Dertien edities later weten we wel beter. In 2015 kunnen we digital niet meer wegdenken en heerst er een online hoerastemming. Het is duidelijk: de survey van The House of Marketing voorspelt de marketingtrends én inspireert marketeers om de juiste focus te behouden in de wispelturige Belgische marketingwereld.

Glazen bol voor marketeers

Het is fascinerend om te zien hoe de resultaten van de Yearly Marketing Survey de evolutie van marketing beschrijven. De enquête overstijgt daarenboven met de Marketing Confidence Index het pure marketingdomein. De verwachtingen van marketeers met betrekking tot het marketingbudget en de grootte van het marketingteam zijn een reflectie van de economische evolutie en van het consumentenvertrouwen. De toekomstvoorspellingen van marketeers en consumenten liggen opvallend dicht bij elkaar.

Met andere woorden, de Yearly Marketing vormt een glazen bol voor marketeers. Wist je dat mobile marketing in 2005 door hen slechts als een hype werd afgedaan? Het is straf dat pas tien jaar later marketeers (89%) toegeven dat mobile niet langer een trend van voorbijgaande aard is, maar onontbeerlijk is voor de toekomst.


Show me the way!

Digitale transformatie, disruptie,… Er is zoveel dat op marketeers afkomt. Ook hier neemt de Yearly Marketing Survey marketeers bij de hand en biedt hen focus te midden van de alsmaar veranderende trends. Om succesvol te zijn is het per slot van rekening belangrijk prioriteiten te kunnen stellen en te kiezen voor echte verandering.

De laatste survey gaf aan dat marketeers achterop hinken wat betreft digitale transformatie, terwijl de consumenten al in de digitale realiteit zitten. Om bij te benen gaf The House of Marketing het advies om de traditionele tactische middelen (aanpassen van kanalenmix, begrijpen van customer journey, interpreteren van data,…) te combineren met innovatievere recepten die tot een echte revolutie kunnen leiden, zoals samenwerken met start-ups, flexibele marketingprocessen en inbedden van innovatie doorheen het hele bedrijf.

In 2014 was Big Data een uitdaging. The House of Marketing raadde marketeers echter aan om eerst te focussen op de eigen interne data. Het Big Data verhaal was op dat moment enkel voor de happy few. Een jaar later spreken we zelfs niet meer van Big Data, maar van Smart Data. Dit toont aan hoe snel het marketinglandschap evolueert, alsook het belang van de Yearly Marketing Survey om de vinger aan de pols te houden bij de marketeers.

MarTech als next big thing

Bits en bytes zijn alomtegenwoordig, in ons hoofd is het altijd spitsuur en consumenten zijn altijd geconnecteerd dankzij technologie. Marketeers zullen deze alomtegenwoordige technologie vroeg of laat moeten omarmen. Hoe kunnen ze anders nog hun boodschap overbrengen als ad blockers massaal de consument helpen om communicatie te ontwijken?

Reden genoeg om de Yearly Marketing Survey 2016 te wijden aan marketingtechnologie en marketing automation. Het is dan ook geen verrassing dat The House of Marketing dit jaar samenwerkt met Bloovi en Sortlist voor de enquête.

Wil jij mee verderbouwen op de resultaten van de vorige jaren en inzicht verschaffen in het belang van marketingtechnologie? Vul dan de Yearly Marketing Survey in en maak kans op een ticket voor Bloovi’s WebTomorrow event!