Creativiteit en innovatie gaan hand in hand. Als creativiteit het bedenken van unieke en nieuwe ideeën is, is innovatie de uitvoering ervan. Met andere woorden: creativiteit is de drijvende kracht achter innovaties en vandaag vaak de sleutel tot succes voor bedrijven die zich willen onderscheiden van de massa. 

Reden te meer dus voor organisaties om de nodige aandacht te besteden aan creativiteit. En misschien nog belangrijker: om creativiteit bij hun medewerkers te stimuleren. Zij zijn immers de bron van succesvolle innovaties. Met overvolle agenda’s en is dat makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Brainstormsessie

Maak je agenda vrij

Bij Marbles hebben we zo onze eigen manier om de creatieve geesten van collega’s te stimuleren. We begrijpen dat creativiteit ruimte nodig heeft om te groeien. Daarom organiseren we elke twee weken op woensdag een creatieve namiddag. Het team maakt dan zijn agenda vrij om eens iets anders te doen dan de dagelijkse taken – even weg uit die dagelijkse routine.

We werken die bewuste namiddagen niet voor onze klanten, maar voor ‘onze eigen winkel’. We bedenken nieuwe bedrijfsconcepten, experimenteren met tools, testen nieuwigheden uit, nemen deel aan wedstrijden, optimaliseren onze diensten, of doen research naar topics waarin we ons graag willen specialiseren, maar tijdens de drukke werkweek de tijd niet voor hadden.

Creëer een creatieve omgeving

Een gaatje vrijhouden in de agenda’s van het hele team is niet voldoende. Er is meer nodig om creativiteit te stimuleren. Een leuke, ontspannen omgeving bijvoorbeeld, waarin ongeremd gebrainstormd kan worden. Even afstand nemen van je bureau kan wonderen doen, ook voor ons. Liefst van al zitten we tijdens onze creatives even languit in de zetel, of allemaal samen rond de tafel – bij voorkeur met een fris kwart-voor-vier-pintje in de hand.

Brainstormsessie chill

En… Actie!

Natuurlijk moet er ook effectief iets uit de bus komen. Daarom beginnen we met een kick-off, een mini-vergadering bij aanvang van de namiddag om te bespreken wat we gaan doen. Brainstormsessies worden daarnaast ook getimeboxed, zodat ze niet leiden tot eindeloze discussies waar uiteindelijk niets mee gedaan wordt. Ten slotte volgt de Demo or Die: daarin stellen we de resultaten voor die we gerealiseerd hebben.

Niet elk individu heeft hetzelfde creatieve vermogen. Maar door ruimte te creëren – zowel op vlak van tijd als op vlak van ruimte – geven we ons team wel de mogelijkheid om zich te ontplooien, elk op z’n eigen manier. En zo behalen we samen mooie resultaten.