Bron foto: Shutterstock
78% van de marketeers van vandaag vindt dat de huidige werkmethodes beter kunnen. Datzelfde percentage maakt gebruik van Microsoft Office-toepassingen om hun marketingorganisatie te beheren. De cijfers van een marktonderzoek van Husky Marketing Planner naar de grootste struikelblokken van marketeers laten weinig aan de verbeelding over. Hoog tijd om deze struikelblokken in kaart te brengen mét een pasklare oplossing:
#1 Inzicht en overzicht bewaren
In het onderzoek gaven de marketeers aan dat ze soms het bos door de bomen niet meer zien. Waarmee zijn collega’s momenteel bezig? Welke taken zijn al afgewerkt? Ja, er is duidelijk een gebrek aan inzicht in de marketingprocessen, laat staan een beeld van het verloop van specifieke projecten en campagnes.
Het opvolgen van lopende projecten wordt dus een helse karwei, waarbij heel wat puzzelwerk komt kijken. Erger nog, marketeers zijn soms zo druk in de weer met een specifieke taak dat het volledige project of zelfs marketingplan uit het oog wordt verloren.
Gevolg: proactief handelen en marketingacties kaderen binnen een gestructureerd geheel is vrijwel een utopie.
#2 Projecten beheren en opvolgen
Uit het onderzoek bleek dat amper 18% terugvalt op een projectmanagement tool voor het beheren van marketingprojecten. Het gros van de marketeers beheert de projecten hoofdzakelijk via Excel. Aanvullende tools zijn CRM-systemen en andere Microsoft Office-applicaties zoals Access, Word en Powerpoint. Zelfs mondelinge communicatie wordt vandaag nog steeds gebruikt om belangrijke informatie uit te wisselen.
Verrassende bevindingen, zeker omdat een statische toepassing als Excel een pur sang rekenprogramma is. Het laat dan ook allesbehalve toe om projecten en opdrachten te beheren of strategische notities te bewaren. En dan hebben we het nog niet gehad over de complicaties indien meerdere werknemers in één Excel-bestand willen werken. Verlies van tijd en efficiëntie, dat staat als een paal boven water.
#3 Niet meten is ook niet weten
Marketing is een onmisbaar gegeven binnen elke organisatie. Er komen grote budgetten bij kijken, dus is het meer dan ooit nodig om te weten wat al dan niet werkt. Logisch, zou je denken.
Toch geeft maar liefst één derde van de bevraagde marketeers aan dat het meten van resultaten een cruciaal werkpunt is. Termen zoals ‘KPI’s’, ‘ROI’ en ‘CRO’ blijken raadsels van formaat te zijn.
Een gemiste kans. Want door snel te schakelen als de resultaten niet naar wens zijn, kun je alsnog je project tot een goed einde brengen.
Klinken bovenstaande pijnpunten pijnlijk herkenbaar? Dan reiken we je met veel plezier de oplossing aan. Ontdek vandaag nog Husky, een projectmanagement tool waarmee marketeers zoals jij beter kunnen samenwerken, overzicht bewaren over de projecten, taken, campagnes & budgettenen toegang hebben tot alle marketingdata binnen één gecentraliseerde tool!