Je hebt net je bedrijf hebt opgestart, je hebt goesting om erin te vliegen en alle drive van de wereld om door te zetten - maar na een tijdje staat de realiteit voor de deur. Herkenbaar? “Ondernemen kan ontnuchterend zijn”, weet groeistrateeg Jarno De Smet. “Je begint met je zaak omdat je iets leuk vindt, maar voor je het weet word je zo opgeslorpt door de dagelijkse to-do’s en brandjes blussen dat je niet meer vooruit kunt kijken.” Jammer, vindt De Smet, maar hij biedt meteen een uitweg: “Een goede strategie.”
Het laatste wat je als ondernemer wil, is dat werken in je bedrijf een job wordt, toch? “Maar als je enkel met die day-to-day bezig bent, dan wordt ondernemen exact dat. Je blijft ter plaatse trappelen”, zegt De Smet. Voor sommigen is dat goed genoeg, maar de meeste ondernemers willen meer uit de kan halen.
Voor die laatsten weet De Smet uit ervaring dat een goede strategie nodig is om grote stappen vooruit te zetten. Volgens de groeistrateeg begint alles met een ‘one page strategic plan’. Een mond vol Engels, maar vooral een handige tool om ondernemers op weg te helpen. “Op één blad schrijf je je strategie voor de komende tien jaar neer”, legt De Smet uit. “Je hoeft je niet op alles vastpinnen, maar het helpt je om een langetermijnperspectief te creëren. Als je tien jaar verder denkt, dan zit je niet vast aan gedachten zoals ‘ja maar, dat zal nu niet lukken want we hebben een te beperkt budget’. Over tien jaar is echt alles mogelijk.”
Drie bouwstenen
Wat er zeker in dat strategic plan moet staan: de drie bouwstenen die elk bedrijf moet leggen. “Missie, visie, kernwaarden”, klinkt het bij De Smet. Hij legt uit: “De missie gaat over de vraag waarom je doet wat je doet? De visie: waar wil je naartoe? De kernwaarden: wat is ons DNA?” Een veelgemaakte fout volgens de groeistrateeg is dat mensen hier loze begrippen opplakken. “‘Integriteit’ of ‘klantvriendelijkheid’ als kernwaarden zeggen absoluut niets. Een goed klinkend woord of commercieel slagzinnetje is niet voldoende. Het moet dieper gaan dan dat.”
Als je enkel met die day-to-day bezig bent, dan wordt ondernemen exact dat. Je blijft ter plaatse trappelen
‘Persoonlijke ontwikkeling voor elke werknemer’ is bijvoorbeeld een duidelijke kernwaarde. “Dat is tenminste iets meetbaars. Als je investeert in opleidingen, maar die ene werknemer is daar nooit bij aanwezig dan is het duidelijk dat hij of zij niet past bij die kernwaarde van het bedrijf. Je kan het dan duidelijk aanpakken”, vertelt De Smet. “Ook belangrijk om over na te denken: ‘wat doen we wél en wat doen we niet?’ Op welke opdrachten of investeringen zeg je ‘nee’? Een goede strategie is weten waar je ‘nee’ moet op zeggen. Sommige ondernemers zien in alles opportuniteiten of willen elke opdracht aannemen, maar als die je niet dichter brengen bij je tienjarenplan, dan laat je ze beter zo.”
Afgeleerd om te dromen
De Smet weet dat veel ondernemers moeite hebben om zo ver vooruit te denken. “Ondernemers hebben afgeleerd om te dromen”, zegt hij. “Als je je bedrijf opstart, heb je het gevoel dat je de wereld aankan, maar de realiteit zet je vaak snel weer met je voeten op de grond. Op den duur nemen veel ondernemers genoegen met hoe het is. Door een goede strategie opstellen, geef je jezelf de kans om terug te dromen en na te denken over wat je écht wil.”
Wanneer je hebt opgeschreven waar je voor staat en wat je over tien jaar wilt bereiken, denk je na over waar je over drie tot vijf jaar wil zijn, over één jaar en volgend kwartaal. “Door op die manier terug te denken, wordt snel duidelijk wat je vandaag moet doen om te bereiken wat je echt wil. Dat grote plan wordt opgedeeld in kleinere stappen”, aldus De Smet. Hij geeft een voorbeeld: “Wil je over drie jaar drie vestigingen erbij, dan bepaal je in je jaardoelstelling dat je op zoek gaat naar een mogelijke locatie. In je kwartaaldoelstellingen geef je dan aan dat je een makelaar moet aanspreken.”
Alles aan elkaar verbonden
Uit dat tienjarenplan groeien concretere plannen voor marketing, sales, cashflow en organisatiestructuur. “De grote lijnen van je strategie liggen vast op die ene pagina, nu is het tijd om concreter te gaan. Bij marketing begin je altijd met de vier P’s: product, price, promotion, place. Met andere woorden: welke producten verkoop ik aan welke prijs, waar en op welke manier? Heb je dat bepaald, dan ga je nog een stap verder: welke kanalen gebruik je voor de promotie, bijvoorbeeld?”
Aan het marketingplan is het salesplan verbonden want, zo herinnert De Smet ons: “Alles in een bedrijf is met elkaar verbonden. Je kan nog zoveel leads binnenhalen dankzij je goede marketingstrategie, als je sales niet goed in elkaar zit, zullen ze verloren gaan. Maar ook de structuur van de onderneming is hieraan gelinkt. Wie neemt welke taak op zich? Wie heeft welke verantwoordelijkheid? Als ondernemer moet je leren zaken uit handen geven, je moet durven loslaten. Eigenlijk zou een zaakvoerder zich alleen moeten bezighouden met de strategie en al de rest door medewerkers laten doen. Dat is het ideale scenario voor een bedrijf dat wil groeien.”
De Smet ziet vaak dat het compleet misloopt in bedrijven op vlak van die marketing, sales en organisatiestructuur. Maar de grootste, meest pijnlijke fouten zitten ongetwijfeld bij de cashflow. “Cashflowproblemen geven meer stress dan al de rest samen. Als je daar geen systeem in hebt, dan groeien je schulden gewoon met je mee. Of je koopt dingen zonder na te denken en beseft pas later: shit, ik kan geen lonen uitbetalen omdat ik net enkele nieuwe bestelwagens heb gekocht.”
Maar niemand kan goed zijn in alles, begrijpt De Smet. “Laat je daarom coachen. Als groeistrateeg is het mijn job om plannen en strategieën mee te begeleiden. Maar pas op, ik doe niet alles voor jou hé”, lacht De Smet. “De strategie bepalen en uitvoeren, blijft de taak van de ondernemer. Het is niet aan mij om een zaakvoerder in die of deze richting te duwen. Iedereen heeft andere dromen en ambities, wie ben ik om die voor hen vast te leggen? Maar ik breng wél structuur, ik geef stappenplannen, ik kan helpen bij de formulering en opvolging ervan. Je staat er niet alleen voor.”
Wil je niet langer ter plaatse blijven trappelen maar écht stappen vooruit zetten met je bedrijf dankzij een goede strategie? Vraag een strategiesessie aan met Jarno De Smet.
---------------------------------------------------------------------
Wil je excelleren als ondernemer?
Schrijf je in voor de gratis online inspiratiesessies die Bloovi organiseert en laat je inspireren door onze professionele ondernemerscoaches.
---------------------------------------------------------------------