Het Gentse digital agency Little Miss Robot pakt consultancy op een andere manier aan. Zij bedienen hun klanten met product teams, een aanpak die hen meer flexibiliteit, expertise en toegang tot talent geeft. Zo bieden ze een duurzaam alternatief dat de voordelen van klassieke consultancy combineert met de kwaliteit en snelheid van een agency.
Little Miss Robot is alvast geen typisch digital agency. Alles wat ze doen heeft een sterke design-insteek. “We zijn erg design-first”, stelt Wouter Vandersyppe, managing partner en lead developer bij Little Miss Robot. “We zijn gegroeid vanuit een ontwerpbureau. De insteek was steeds om de laatste technologieën te combineren met een goede gebruikservaring.”
“Wij waren de eersten die een iPad app maakten in België. Toen was dat nieuws (lacht), maar vandaag is dat het natuurlijk helemaal niet meer. Ervaring en experience staan vooraan bij ons, en op basis daarvan bieden we vaak full-service oplossingen aan. De eindgebruiker vormt altijd de rode draad doorheen ons werk.”
“Wat ons differentieert, is dat praktisch iedereen die bij ons werkt een dubbele technische en design achtergrond heeft”, bevestigt Sander Jacobs, managing partner van Little Miss Robot. “Zelfs onze programmeurs kijken naar digitale producten met een design-first bril, en ze denken eerst aan een goede gebruikerservaring. We geven andere bedrijven als het ware een design injectie.”
Flexibele product teams
Ze pakken consultancy zo op een atypische manier aan. “We gebruiken product teams en doen niet aan detachering”, stelt Vandersyppe. “We hebben 18 designers in huis, op 25 werknemers. Zo'n hoog percentage designers vind je denk ik nergens in België. Uit die groep stellen we een team samen dat aan de noden van de klant beantwoordt. Zo kunnen we erg makkelijk schakelen.”
“Een groot voordeel daarvan is flexibiliteit. Wat op zijn beurt een snelle doorlooptijd geeft, want het team past zich aan naargelang de nood bij de klant. Als een klant heel veel werk heeft dat snel moet gebeuren, dan schalen we snel op, maar indien het even rustiger wordt, bijvoorbeeld omdat een interne beslissing moet genomen worden, dan kunnen we even snel terugschalen.”
“In onze sector gaan bedrijven vaak een contract aan om een designer voor een langere periode in hun bedrijf te zetten”, vult Jacobs aan. “In ons geval gaan ze daarentegen een partnership aan, waarbij we ondersteuning bieden voor enkele dagen per week. Voor die dagen stellen wij vervolgens het juiste team samen. Dat kan tijdens bepaalde fasen van het project twee mensen zijn, maar evengoed minder of meer, afhankelijk van de nood. Zo krijgt de klant een breder team, met meer inzichten en verschillende profielen.”
Langdurige partnerships
Tijdens haar 12-jarige bestaan kon Little Miss Robot alvast enkele mooie projecten doen. Zo gingen ze een langetermijnpartnerschap aan met Bebat. “We ondersteunen hen op het gebied van alle mogelijke digitale touchpoints”, stelt Jacobs. “We realiseerden bijvoorbeeld de website, de app, het myBebat platform en de Villa Pila website voor kinderen.”
De twee organisaties zijn al acht jaar partners, en Little Miss Robot ondersteunt hen bij alle raakpunten met de gebruiker. “We hanteren een mix tussen een projectgebaseerde aanpak en product teams voor dit soort langere, intensievere projecten”, licht Vandersyppe toe.
“Zo combineren we de snelheid van een agency met de diepgang van consultancy. Ook versterken we de interne kennisoverdracht en kruisbestuiving voor alles wat te maken heeft met deze klant. We maken in dit partnerschap trouwens de brug tussen fysiek en digitaal. Little Miss Robot hielp zo bij het uitwerken en testen van de nieuwe inzameltonnen, en we werken mee aan een fysiek én digitaal bezoekerscentrum.”
Daarnaast werken ze voor een heel aantal overheden, van Aquafin tot de VDAB, en banken zoals Belfius en NIBC. Maar Little Miss Robot is evengoed kind aan huis bij start-ups. Hun klantenbestand bevat grote namen zoals Teamleader, Mobilexpense en Cheqroom.
War for talent
Die aanpak zorgt niet enkel voor voordelen bij de klant. Ook intern zorgt deze methode voor betere resultaten, en het vermijdt de traditionele problemen van consultants die verdwijnen. “De kennis van het hele project zit niet gecentraliseerd bij één persoon, maar bij een heel team”, stelt Jacobs.
“Een traditioneel probleem van klassieke consultancy, is dat wanneer iemand van job verandert, de kennis van een project ook verdwijnt. Dat zien we bij ons niet, iedereen kan op elkaars werk inpikken omdat de kennisdeling zo sterk staat. Als iemand even bij een ander project nodig is of op vakantie gaat dan betekent dat niet dat er tempo uit een project verdwijnt.”
De kennis van het hele project zit niet gecentraliseerd bij één persoon, maar bij een heel team
Het oefent ook een aantrekkingskracht uit op design talent. “De product-teams worden à la mesure samengesteld voor de klant”, stelt Vandersyppe. “Mensen circuleren dus tussen verschillende teams, sectoren en design-methodologieën. Die kruisbestuiving is een voordeel voor de klanten én onze mensen. Dit maakt dat we makkelijk creatief talent kunnen aantrekken. Creatieve mensen zijn rusteloze geesten, die constant uitgedaagd willen worden met nieuwe problemen.”
Geen overbodige luxe in tijden van arbeidstekorten. “Product teams zijn cruciaal in de war for talent”, stelt Vandersyppe. “Het biedt ons de kans om designers een geweldige werkomgeving aan te bieden. Veel talent kiest bewust voor ons, omdat ze niet in een traditionele consultancy willen werken. Ze willen in een team van designers zitten, sparren met anderen en uitgedaagd worden. Het is dus niet toevallig dat we aan die achttien designers geraakt zijn te midden van de war for talent en de recente arbeidstekorten.”
Interdisciplinair
Ondertussen heeft Little Miss Robot ambitieuze plannen voor de toekomst. “We willen meer partnerships opzoeken”, stelt Jacobs. “We zijn heel vaak aanwezig in een design-mindset, maar nu willen we dat doortrekken naar de volledige creatie van producten.”
Zo worden de product-teams steeds vaker interdisciplinaire groepen van experts. Daarvoor doen ze zelfs beroep op andere agencies, waarmee ze verenigt zijn onder de koepel van het grotere agentschap Leap Forward. “We stellen flexibele teams op maat samen”, besluit Vandersyppe. “Door onze partnerschappen bieden we niet enkel design talent aan, maar ook experts in bijvoorbeeld user research, strategy of facilitatie. We vullen alle noden van onze klanten in.”