Op 15 november 2016 stond de derde editie van Bloovi's Conversion Day op het programma. Meer dan 700 digitale marketeers zakten af naar de Brussels Event Brewery om de nieuwste tips en tricks in online marketingland te verzamelen. Wat je van Conversion Day moet onthouden? Ik vatte het in 5 takeaways voor je samen:
1. Denk user-centric niet company-centric
User-centric denken is niet het bekijken van profiel ID 213.158 in Google Analytics en ook niet het personaliseren van je e-mails door te beginnen met “Beste”. User-centric denken is een 'mindset' die in je volledig digital marketing strategie plan moet zitten.
"We're dealing with people, not numbers. The way we look at data should reflect that." Wise words from @daviddarmanin #conversionday
— Els Aerts (@els_aerts) 15 november 2016
Een goede digital marketeer moet in staan zijn om user-centric te denken. Hij of zij moet met CRO (conversion rate optimization) in staat zijn om kwalitatieve leads te creëren. Daniel Newman vatte het mooi samen door te zeggen dat sommige marketeers te veel ‘noise’ creëren en te weinig ‘value’.
Een goede digital marketeer moet ook in staat zijn om de juiste technologie te kiezen en de business focus niet te verliezen. Content dat ‘consumeert’ behoort ook tot zijn of haar takenpakket.
Voer geen market research onderzoek maar een user research onderzoek. Ondervraag je klanten, verzamel feedback op je website van gebruikers, kom te weten wat hun behoeften/problemen/frustraties/.... zijn door persona’s te maken. Los de problemen van users op.
"Stop selling, start helping people to buy" #conversionday #digitalmarketing #contentmarketing
— Koen Vromant (@kovro) 15 november 2016
"Nobody wants to find out about your product. They're looking for an answer to their question." @CKinnear #conversionday
— Els Aerts (@els_aerts) 15 november 2016
Not B2B or B2C but B2H - Business to Human! What a closing line! #conversionday #hubspot
— Nomi Coppens (@doyou_nomi) 15 november 2016
“B2B of B2C bestaat niet meer, er is enkel B2H”
2. Kies het juiste business framework
In een aantal presentaties kwam het belang van degelijke business frameworks naar boven waarbij traffic en conversie makkelijk ingezet worden op een gestructureerde manier. Deze frameworks zijn een houvast om digitale marketing af te stemmen op je business.
Zelf zie ik als SEO en online marketing specialist bij veel bedrijven dat ze verschillende zaken doen, maar zonder een echt doel te hebben. Zo gaat er aandacht naar een beetje e-mailmarketing, een moment gezocht wordt om even aan contentmarketing te doen, en een namiddag wordt uitgetrokken om actief te zijn op sociale media. Een digitaal marketing framework zorgt ervoor dat er een doel wordt vastgelegd en het team er alles aan doet om deze doelen te behalen.
Jelle Annaars van SuperContent sloeg nagels met koppen door mee te geven dat frameworks goed zijn maar dat ze in detail moeten uitgewerkt worden. Hij haalde een goed B2B content model (van CopyBlogger) naar boven die je meteen kan inzetten.
Marketing automation expert Tim Karpisek van Raak.be gaf het talrijk opgekomen publiek voor deze sessie een houvast om je marketing automation project te doen lukken. Marketing automation is een cruciaal onderdeel van je marketing strategie. Marketing automation zal in 2020 even toegankelijk zijn als mailsystemen anno 2010. Be prepared!
3. Neem elke aarzeling en angst weg met tools
foto: Hotjar-CEO David Darmanin
Doorheen de dag waren er heldere uiteenzettingen door David Darmanin (CEO van Hotjar) en Hazjier Pourkhalkhali van Optimizely over het inzetten van tools om je conversieratio te verbeteren. CRO (conversion rate optimization) is het wegnemen van elk stukje angst, twijfel, ... op je website, webshop of landingspagina door niks aan het toeval over te laten voor je user.
Blijf wel waakzaam bij het kiezen van technologieën. Software follows strategy, niet omgekeerd.
4. Conversie: verzorg de basis en kopieer niet alles
foto: moderator Pieter Baert & Karl Gillis van AGConsult
Karl Gillis zorgde voor een geanimeerde presentatie met heel wat leuke A/B testen waarbij het publiek steeds de variant mocht evalueren die het beste converteerde. Bij vele antwoorden ging het publiek de mist in door het niet toepassen van basis CRO technieken. Denk hierbij aan het feit dat een slider niet werkt, de CTA-button boven de fold moet staan, en dat ghost-buttons uit den boze zijn, …
Volg niet klakkeloos wat je online leest. Wat voor Booking.com en AirBnB.com werkt, werkt niet noodzakelijk voor je eigen bedrijfswebsite.
Deze quote was alvast zeer duidelijk.
Conversion Day samengevat in één quote : "Great marketing starts with not sucking" - @avinash #conversionday
— Frederik Vermeire (@websmash) 15 november 2016
Extra :
Lees het boek “You should test this” van Chris Goward over het optimaliseren rond conversie.
5. E-mail & SEO zijn nog lang niet dood
In de sessies van Jente Kasprowski en Roy Ashik kwam duidelijk naar boven dat E-mail marketing en SEO goed converteerde kanalen zijn. Deze kanalen zijn niet zo hip als social media, native content, influencer marketing, … maar mogen niet vergeten worden bij digitale marketing.
Jente van Inventis vertelde meer over de autoresponder in Mailchimp. Het opzetten van een mail workflow waarin hij het rechtergedeelte van de hersenen probeert te manipuleren van zijn doelgroep.
E-mail marketing is meer dan wat “Koop Nu” buttons en leuke afbeeldingen. Het frappante van deze serie e-mails is dat deze gewone tekst e-mails zijn ipv mooie opgemaakte design e-mails. “Design emails are the next banner blindness” was dan ook een quote om over na te denken, het is maar dat je het weet.
'Best conversion e-mails are text e-mails' Still lots of work for copywriters ✍ 😉 #Conversionday #Statikbe
— Annelies Goossens (@GoAnnelies) 15 november 2016
Kortom, het was een dag volgepakt inspiratie en concrete tips, top-sprekers en voldoende relevante topics. Wat mij betreft: op naar Conversion Day 2017! ;)
Nvdr: alle slides, foto's en video's zijn nu al te vinden op www.conversionday.be! Tot volgend jaar? :)