Uit gegevens van Google Trends blijkt dat de wereldwijde belangstelling voor de zoekwoorden ‘Metaverse’ en ‘NFT’ aan het eind van 2021 fors is toegenomen, maar sinds februari 2022 sterk is gedaald.
In december overtrof ‘NFT’ voor het eerst ‘crypto in de lijst van wereldwijde zoekopdrachten. Ook het maandelijkse handelsvolume op de NFT-markt Opensea bereikte een all-time high in januari. De toename van het zoekvolume voor het trefwoord gaf aan dat NFT’s eindelijk publieke aandacht kregen.
Van beroemde rappers als Snoop Dogg en Eminem tot marketing experts als Gary Vaynerchuk, velen hebben het afgelopen jaar interesse getoond in NFT’s. Niet alleen beroemde personen, maar ook merken zoals McDonald's, Adidas en Club Brugge betraden de markt door hun eigen NFT collecties te lanceren.
De potentiële toepassingen van NFT’s zijn bijna eindeloos. Sommigen beweren dat over tien jaar alle aankopen die we doen gepaard zullen gaan met NFT’s. Ook wordt er voorspeld dat Smart contracts(*) juridische documenten volledig zullen vervangen. Terwijl velen denken dat NFT’s een rage zijn of té niche om op grote schaal gebruikt te worden, houden grote spelers zoals Meta (voorheen Facebook), Twitter, Reddit en Visa de nieuwe technologie extra in de gaten om er zeker van te zijn dat ze de NFT-boot niet missen.
(*)Een smart contract is een digitaal protocol dat ervoor zorgt dat een contract automatisch uitgevoerd wordt als overeengekomen criteria behaald worden. Smart contracts maken het mogelijk om transacties af te wikkelen, zonder dat er een derde partij nodig is om de afspraak te verifiëren of af te dwingen.